ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
právní prostředky, kterými se má docílit dosažení systému do normálního stavu = oprávnění příslušného orgánu stanovit pravidla, podle kterých se bude stát řídit v době mimořádného stavu (některé obsaženy v ÚZB) → když stát nebude schopen používat prostředky z ÚZB, zbývá už pouze právo na odpor
právní prostředky lze rozdělit na tři základní skupiny:
řádné právní prostředky (preventivní a kdykoliv uplatnitelné = není potřeba žádného mimořádného stavu), předpisy trestního, přestupkového, pracovního a správního práva, v právem stanovených případech možnost odnětí nebo omezení některých lidských práv či svobod, prostředky kontroly zákonnosti a ústavnosti (správní soudy, ÚS), hlavně nezměnitelné náležitosti právního státu, čl. 9/2, činnost VOP, policie a dalších bezpečnostních složek, záchranného integrovaného systému (hasiči, záchranáři)
mimořádné stavy a prostředky
prostředky práva na odpor (právo lidu)
právní úprava → základem pro řešení mimořádných stavů je ÚZB + další ustanovení jsou v Ústavě a některých mezinárodních smlouvách (vnitrostátní i mezinárodní úprava)
mezinárodní úprava (dle čl. 10 Ústavy ČR)
MPOPP (Mezinárodní pakt o občanských a politických právech) → za mimořádné úředně vyhlášené situace (zahrnuje zejména nouzový stav, válečný stav, stav ohrožení státu), kdy je ohrožen život národa, lze za určitých podmínek omezit nějaká základní práva a svobody, některá nelze ani tak (právo na život, žádné otroctví, mučení, nevolnictví
Evropská úmluva o lidských právech – podobné ustanovení, ohrožení musí být skutečné, bezprostřední, zahrnovat celý národ, kdy běžná opatření nebo omezení jsou nedostatečná
vnitrostátní úprava (základ ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR)
„Zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu.“
v případě podstatného ohrožení těchto hodnot ÚZB předvídá vyhlášení mimořádných opatření: → vyhlášení mimořádného stavu (nouzového stavu, stavu ohrožení státu, válečného stavu) → vyhlašují se jako zákony a zveřejňují ve veřejných sdělovacích prostředcích
určuje subjekty, které mají povinnost takové hodnoty v takových situacích chránit – především státní orgány, ale i PO či FO (branná povinnost) → čl. 3 ÚZB
zkrácený zákonodárný proces (čl. 8 ÚZB)
Bezpečnostní rada státu (čl. 9 ÚZB)
91.2 Mimořádné stavy
válečný stav
neexistuje právní akt vyhlášení války, pouze vyhlášení válečného stavu (čl. 43/1 Ú)
vyhlašuje jej Parlament a jen v případě obrany proti vnějšímu napadení nebo plnění mezinárodního závazku o společné obraně proti napadení (NATO)
prostředky: povolání vojáků k mimořádné službě, částečná nebo všeobecná mobilizace, mimořádné odvody, mimořádná služba