ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
funkce Veřejného ochránce práv
volen Poslaneckou sněmovnou na 6 let, nejvíce 2 období jdoucí za sebou
návrhy kandidátů: 2 prezident, 2 Senát
může být zvolen ten, kdo je volitelný do Senátu (občan ČR, věk nad 40 let)
odpovídá se Poslanecké sněmovně
výkon kontroly
pravidelné a systematické návštěvy míst, kde jsou jednotlivci omezeni na svobodě veřejnou mocí, aby se případně ochránil například před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením, nepřiměřeně krutým trestáním apod.
může získávat informace vlastním postupem: nahlížet do spisů, dotazovat se úředníků, být přítomen při dokazování příslušných úřadů
má právo na jakoukoliv pomoc žádat všechny příslušné orgány a úředníky, aby mu poskytli pomoc či vysvětlení něčeho
zahajuje jednání podnětem FO/PO, postoupeným podnětem od poslance, senátora nebo některé z komor Parlamentu, i na základě vlastní iniciativy
případ šetří:
nezjistí pochybení → písemně o tom vyrozumí stěžovatele i příslušný úřad
zjistí pochybení → vyzve příslušný úřad, aby se k jeho závěrům do 30 dnů vyjádřil → závěrečné stanovisko (obsahuje nezávazný návrh opatření k nápravě, nemá mocenskou pravomoc, ale může vytvářet tlak = v případě, že příslušný úřad kroky k nápravě nepodnikne, může o tom VOP informovat veřejnost, vládu či nadřízený úřad)
závěrečné stanovisko může vést k zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení, zahájení stíhání trestního, za přestupek, za jiný správní delikt, uložení povinnosti poskytnout náhradu škody
práva a povinnosti
oprávnění doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu
předkládat Poslanecké sněmovně nejméně jednou za 3 měsíce informaci o své činnosti
každý rok souhrnná zpráva o jeho činnosti do PS, dále do Senátu, prezidentovi, vládě, ministerstvům a jiným správním úřadům s celostátní působností
seznamovat veřejnost se svou činností
podávat Ústavnímu soudu návrh na zrušení podzákonných právních předpisů
91 Ústavní instituty ochrany společnosti a státu. Obecný základ a právní úprava. Mimořádné stavy v ústavním právu ČR. Právní význam práva na odpor.
91.1 Ústavní instituty ochrany společnosti a státu
ústavní právo zajišťuje základní podmínky fungování státu a udržení společnosti
bezpečnost jednotlivců = úkol státu → plní ho na mezinárodní úrovni, celostátní úrovni i na stupních územní organizace regulováním chování subjektů, které v těchto oblastech vystupují
teorie mimořádných stavů
objektivní: je nutné skutečné nastoupení takového stavu, vláda použije mimořádné prostředky, je odpovědna za případné škody, když se stav neprokáže, i když jednala v dobré víře
subjektivní: je nutné skutečné nastoupení tohoto stavu, ale vláda není odpovědna za škody