Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • funkce Veřejného ochránce práv

    • volen Poslaneckou sněmovnou na 6 let, nejvíce 2 období jdoucí za sebou

    • návrhy kandidátů: 2 prezident, 2 Senát

    • může být zvolen ten, kdo je volitelný do Senátu (občan ČR, věk nad 40 let)

    • odpovídá se Poslanecké sněmovně

  • výkon kontroly

    • pravidelné a systematické návštěvy míst, kde jsou jednotlivci omezeni na svobodě veřejnou mocí, aby se případně ochránil například před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením, nepřiměřeně krutým trestáním apod.

    • může získávat informace vlastním postupem: nahlížet do spisů, dotazovat se úředníků, být přítomen při dokazování příslušných úřadů

    • má právo na jakoukoliv pomoc žádat všechny příslušné orgány a úředníky, aby mu poskytli pomoc či vysvětlení něčeho

  • zahajuje jednání podnětem FO/PO, postoupeným podnětem od poslance, senátora nebo některé z komor Parlamentu, i na základě vlastní iniciativy

  • případ šetří:

    • nezjistí pochybení → písemně o tom vyrozumí stěžovatele i příslušný úřad

    • zjistí pochybení → vyzve příslušný úřad, aby se k jeho závěrům do 30 dnů vyjádřil → závěrečné stanovisko (obsahuje nezávazný návrh opatření k nápravě, nemá mocenskou pravomoc, ale může vytvářet tlak = v případě, že příslušný úřad kroky k nápravě nepodnikne, může o tom VOP informovat veřejnost, vládu či nadřízený úřad)

    • závěrečné stanovisko může vést k zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení, zahájení stíhání trestního, za přestupek, za jiný správní delikt, uložení povinnosti poskytnout náhradu škody

  • práva a povinnosti

    • oprávnění doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu

    • předkládat Poslanecké sněmovně nejméně jednou za 3 měsíce informaci o své činnosti

    • každý rok souhrnná zpráva o jeho činnosti do PS, dále do Senátu, prezidentovi, vládě, ministerstvům a jiným správním úřadům s celostátní působností

    • seznamovat veřejnost se svou činností

    • podávat Ústavnímu soudu návrh na zrušení podzákonných právních předpisů

  • 91 Ústavní instituty ochrany společnosti a státu. Obecný základ a právní úprava. Mimořádné stavy v ústavním právu ČR. Právní význam práva na odpor.

    91.1 Ústavní instituty ochrany společnosti a státu

    • ústavní právo zajišťuje základní podmínky fungování státu a udržení společnosti

    • bezpečnost jednotlivců = úkol státu → plní ho na mezinárodní úrovni, celostátní úrovni i na stupních územní organizace regulováním chování subjektů, které v těchto oblastech vystupují

    • teorie mimořádných stavů

      • objektivní: je nutné skutečné nastoupení takového stavu, vláda použije mimořádné prostředky, je odpovědna za případné škody, když se stav neprokáže, i když jednala v dobré víře

      • subjektivní: je nutné skutečné nastoupení tohoto stavu, ale vláda není odpovědna za škody

    Témata, do kterých materiál patří