Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

92.4 Pl. ÚS 14/94 (Dreithaler)

  • ÚS návrh zamítl

  • návrh na zrušení dekretu 108/45 o konfiskaci nepřátelského majetku z důvodů:

    • Beneš nebyl legitimován k výkonu zákonodárné moci

    • Beneš nebyl legitimní prezident – dobrovolně abdikoval 5. 10. 1938

    • dekret je v rozporu s tehdy platným ústavním právem, LZPS, normami MP o ochraně LP, zásadou právního státu a se zásadami mezi civilizovanými národy

  • Odůvodnění US

    • Beneš legitimován k dekretální normotvorbě → neplatná abdikace Beneše (pod nátlakem) + znovu potvrzen vládou PSZ v r. 1942, mezinárodní uznání exilového státního zřízení

    • legitimita dekretu: neodporuje civilizovaným zásadám (spravedlivé potrestání), mezinárodní konsens, přirozené právo na odpor čs. lidu

    • není diskriminujícího charakteru: presumpce odpovědnosti, ne vinny, Němci neprojevili věrnost ČSR, loajalita k Říši už jen podmínkou jejich říšského občanství, povinnost demokracie reagovat na těžké ohrožení, podle principů demokracie a MN konsensu

    • dekret je legálním i legitimním aktem, nelze jeho rozpor zkoumat se současnými ústavními zákony nebo MS, zpochybnilo by to princip právní jistoty

92.5 Pl. ÚS 15/02 (K pojmu "rovnost" v kontextu zvýhodnění horníků)

  • „Rovnost je kategorie relativní, jež vyžaduje odstranění neodůvodněných rozdílů. Zásadě rovnosti v právech dle článku 1 Listiny je proto třeba rozumět tak, že právní rozlišování v přístupu k určitým právům nesmí být projevem libovůle, neplyne z ní však závěr, že by každému muselo být přiznáno jakékoli právo.

  • Rovněž mezinárodní instrumenty o lidských právech a mnohá rozhodnutí mezinárodních kontrolních orgánů vycházejí z toho, že ne každé nerovné zacházení s různými subjekty lze kvalifikovat jako porušení principu rovnosti, tedy jako protiprávní diskriminaci jedněch subjektů ve srovnání se subjekty jinými. Aby k porušení došlo, musí být splněno několik podmínek: s různými subjekty, které se nacházejí ve stejné nebo srovnatelné situaci, se zachází rozdílným způsobem, aniž by existovaly objektivní a rozumné důvody pro uplatněný rozdílný přístup.

  • Uvedený exkurz vede Ústavní soud k závěru, že určitá zákonná úprava, jež zvýhodňuje jednu skupinu či kategorii osob oproti jiným, nemůže být sama o sobě bez dalšího označena za porušení principu rovnosti. Zákonodárce má určitý prostor k úvaze, zda takové preferenční zacházení zakotví. Musí přitom dbát o to, aby zvýhodňující přístup byl založen na objektivních a rozumných důvodech (legitimní cíl zákonodárce) a aby mezi tímto cílem a prostředky k jeho dosažení (právní výhody) existoval vztah přiměřenosti.

  • V oblasti občanských a politických práv a svobod, již imanentně charakterizuje povinnost státu zdržet se zásahů do nich, existuje pro preferenční (tedy svou podstatou aktivní) zacházení s některými subjekty obecně jen minimální prostor. Naproti tomu v oblasti práv hospodářských, sociálních, kulturních a menšinových, v nichž je stát začasté povinován k aktivním zásahům, jež mají odstranit křiklavé aspekty nerovnosti mezi různými skupinami složitě sociálně, kulturně, profesně či jinak rozvrstvené společnosti, disponuje zákonodárce logicky mnohem větším prostorem k uplatnění své představy o přípustných mezích faktické nerovnosti uvnitř ní. Volí proto preferenční zacházení mnohem častěji.“

Témata, do kterých materiál patří