Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.99 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Společné cíle

  1. Zjednodušení uznání a výkonu soudních rozhodnutí v členských státech (všechna)

  • signálním instrumentem je původní nařízení Brusel I, došlo k odstranění prohlášení o vykonatelnosti, což již v novém nařízení nefiguruje, takže zjednodušení úprava již nebude platit; ovšem stále zde bude urychlení, díky tomu, že neexistují zde žádné důvody pro odmítnutí, nelze namítat vůbec nic

  1. Zavedení jednotných evropských řízení (EPR, DN)

  • jednotné procesy, které by měly probíhat všechny stejně

  • s využitím formulářů

Charakteristika

Mají různě vymezenou věcnou působnost, obecně však lze uvést, že dopadají na rozhodnutí vydaná soudními či jinými orgány členského státu a na proces přesunu takového rozhodnutí do jiného členského státu.

Nedopadají na rozhodnutí vydaná orgánu třetích států či na postup přesunu rozhodnutí z členského státu do státu třetího.

Vztah k nařízení Brusel I

Navzájem se dotýkají, ale existuje možnost volby žalobce, který z institutů použije. Pokud je nárok podložený exekučním titulem z národního nalézacího řízení, lze využít EET, či Brusel I, ale také EPR. Mezi předpisy neexistuje subsidiarita, ale žaloba nárok musí vždy splňovat daná kritéria. Pokud má věřitel rozhodnutí o nesporném nároku, je na něm, zda si ho nechá potvrdit jako EET, nebo bude pokračovat podle Bruselu, musí se však rozhodnout již na začátku řízení. Pokud je vydán DN nebo EPR, již nelze vykonat podle Bruselu, ale řídí se svou speciální úpravou.

Nařízení o evropském exekučním titulu

Cíle

  1. Zavedení evropského exekučního titulu pro nesporné nároky

  2. Zjednodušení uznání a výkonu EET → žádné námitky proti uznání, zrušení prohlášení vykonatelnosti

  3. EET není evropským titulem v pravém slova smyslu, není výsledkem jednotného řízení, ale je potvrzením existujících exekučních titulů (splňujících určité podmínky) vydaných na základě národních procesních pravidel

  • Na návrh u původního soudu, podání návrhu není časově omezeno

  • Musí být splněny podmínky stanovené nařízení v článku 6 odst. 1

  1. Potvrzení umožňuje exekučním titulům volný pohyb v ostatních členských státech v souladu s podmínkami EET

  • Jsou-li splněny podmínky, vydává se na formuláři (viz příloha nařízení)

  • Nařízení neobsahuje další procesní pravidla týkající se vydávání potvrzení → národní právo

  • oprava je možná na návrh z důvodu věcné chyby

  • zrušit potvrzení lze na návrh, pokud bylo vydáno zřejmě nenáležitě

Působnost

  1. Územní - Všechny členské státy kromě Dánska (čl. 2 odst. 3)

  2. Časová - Rozhodnutí vydaná, soudní smíry schválené nebo uzavřené, veřejné listiny vyhotovené po vstupu nařízení v platnost (21.1.2005); mohly být vydány v lednu, kdy již bylo nařízení v platnosti, ale potvrzeny (a tedy i vykonány podle něj) mohly být až po datu jeho použitelnosti, tedy od 21. 10. 2005

  3. Věcná – kopíruje Brusel I

  4. Osobní - není relevantní, lze potvrdit všechna rozhodnutí v členských státech, i vnitrostátní, bez ohledu na to, mezi jakými osobami byla vydána. Rozhodující je příhraniční použití

Témata, do kterých materiál patří