Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

LITERATURA STŘEDOVĚKU V EVROPĚ


historické souvislosti

• Pojem středověk je užíván pro období od 5. století (tedy rozpadu západořímské říše roku 476) do konce století 15., tedy do plného

rozkvětu renesanční epochy, která již nastartovala novověk.

• Z hlediska uměnovědného se jedná o období byzantské, předrománské, románské, gotické
• Celému středověkému světu vládne křesťanství, jež bylo již roku 313 (za vlády Konstantina Velikého) přijato za státní

náboženství. Křesťanství se ve středověkém feudálním období stalo jedinou uznávanou ideologií v Evropě.

• Brzy poté, co se křesťanská teologie stala státně uznaným náboženstvím, se vytvořily dvě oblasti křesťanského světa – východní

(byzantská) s dominujícími vlivy pozdní řecké vzdělanosti a západní, kde převažoval vliv vzdělanosti latinské.

• Již ve 4. století byla zformulována hlavní křesťanská dogmata, což jsou základní a všeobecně závazné pravdy stvrzující obsah

křesťanské víry. I když byla dogmata formulována lidmi (zejména na koncilech), vztahovala se k nim božská autorita. Zde je
nutno připomenout, že jediným správným měřítkem smyslu života ve středověku je vztah člověka k Bohu.

• Právě středověk dal vzniknout rozdělení společnosti na tzv. trojí lid – duchovní, pány a poddané (toto členění má být neměnné

a je třeba ho respektovat).

• Z hlediska filozofického vládla středověku scholastika (neboli školní nauka) – toto učení vykládalo a obhajovalo filozofickými

prostředky církevní dogmata a křesťanskou věrouku (jakpak by ne, když filozofie tohoto období byla plodem vyučování a
výchovy duchovenstva v klášterních školách). Důležité místo bylo ve scholastice věnováno sporu o univerzitě, tedy sporu o
povahu obecných pojmů. Ostře se v této souvislosti vyhranily dva směry – nominalisté tvrdí, že obecné pojmy se ve skutečnosti
nevyskytují, jsou jen pouhými jmény a že skutečné jsou jednotliviny, oproti tomu realisté přiznávají obecnému vyšší skutečnost
než jednotlivému (obecné ideje mají ve srovnání s jednotlivými přednost). Nenechme se zmást pojmem realisté, ve smyslu
scholastiky byl realismus téměř přesně to, co bychom dnes označili jako idealismus.

• Největší osobnosti scholastické filozofie – Albert Veliký (1206 – 1280), Tomáš Akvinský (1225 – 1274).

ROMÁNSKÉ UMĚNÍ

v letech 1000 – 1250 (zrod na územích bývalé římské říše, gotika vrcholná – 13. – 14. století (u nás tzv. gotika
v různých zemích různý časový interval). lucemburská
architektura gotika pozdní – 15. století, v Itálii v té době již renesance
charakteristické rysy – působí těžkopádně, masivně. Prostor (u nás tzv. gotika vladislavská)
je zakončen hlavně klenbou valenou nebo křížovou. Okna architektura
malá, obloukovitá, případně i kulatá (tzv. rozety). charakteristické rysy – vícelodní půdorys, příčná loď
Druhy staveb – hradby, falce, ale především kláštery a kostely (transept), lomený oblouk, žebrová klenba, opěrný systém
(tzv. sakrální architektura) – dominuje bazilika nad a celková vertikalita, bohaté zdobení, členitost. Okna mají
rotundou. tzv. kružbu, výplň tvoří malé skleněné tabulky (vitráže).
památky – chrám v Cluny (Francie), Pisa, bazilika sv. Marka Nadále okna kulatá (rozety).
v Benátkách (Itálie), katedrála Canterbury (Anglie) druhy staveb – dominuje katedrála, dále hrad, měšťanský
sochařství - románská plastika byla přísně vázána na dům nebo radnice, mosty a hrázděná lidová architektura.
architekturu, převládala jednoznačně náboženská tematika. památky – opatský klášter v Saint Denisu u Paříže (první
figurální plastika – postavy bez výrazu v obličeji, strnulost v gotická stavba), katedrály ve Francii: Notre Dame v Paříži,
pohybu těla, schematismus, teprve později oživení. katedrály v Chartres, Amiens, Remeši, Itálie – Benátky,
památky – sochař Gislebert (výzdoba mnoha kostelů Milánský dóm, Anglie – katedrála v Lincolnu,
ve Francii). Westminsterský chrám v Londýně, střední Evropa - katedrála
malířství – převažují fresky a knižní malba – schematičnost v Kolíně nad Rýnem, Štěpánský dóm ve Vídni
jako v plastice. sochařství – Gotické sochařství je většinou vázáno na
hudební kultura architekturu, ale již také volná plastika. I když ještě jistá
Rozvíjí se gregoriánské chorál, objevují se světské písně, strnulost, evidentní posun k realistickému výrazu. Snaha o
z literatury budeme znát trubadúrskou a truvérskou lyriku. postižení duševního stavu. Jednoznačně dominují náboženské
Poznámka – románskému umění předcházely motivy (madony a piety).
doba karolinská (dle Karla Velikého), 9. století malířství – stejně jako v plastice snaha o postižení reality,
a doba otonská (dle Oty Velikého), 10. století. i když se umělec nadále přizpůsoboval určitým schématům
U nás na Moravě umění Velké Moravy. středověku.
druhy maleb – fresky, malba desková, malba knižní – tvůrci

Témata, do kterých materiál patří