Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Z hlediska uměleckého se jedná o vysoce vyspělé dílo, dramatické, živé.

Kodex vyšehradský – korunovační evangelistář krále Vratislava z roku 1085

Počátek 12. století znamenal definitivní vítězství latiny nad staroslověnštinou a je pro dobu příznačné, že z hlediska žánrového

dominují legendy a historiografická literatura.
legendy o sv. Vojtěchovi (například Verše o utrpení svatého Vojtěcha) – přelom 11. a 12. století
legendy o sv. Prokopovi (například Vita minor = Menší život)

O něco později, ale již ve 13. století, se často opisoval prozaický soubor legend seřazených podle kalendáře LEGENDA AUREA

(Legenda zlatá), který před rokem 1260 sepsal italský dominikán Jakub de Voragine.

KOSMAS (1045 – 1125) – legendární autor první naší kroniky, psané latinsky, která je nejen vynikajícím projevem evropského
dějepisectví, ale také důkazem vítězství latiny i celé latinské kultury. Kosmovo dílo se stalo inspiračním zdrojem mnoha dalším kninikám
či beletristickým knihám.

O Kosmovi nemáme příliš mnoho informací. Víme, že byl Čechem, že studoval v cizině a že se stal děkanem svatovítské kapituly
v Praze. Díky svýmdiplomatickým schopnostem často cestoval do zahraničí a stejně jako většina tehdejších duchovních byl ženat a dokonce
měl syna. Na sklonku svého života začal psát kroniku, ale stihl dokončit jen dvě knihy, třetí již dopast nestačil.

Chronica Boëmorum (Česká kronika), také (Kronika Čechů) – latinské dějiny naší země ve třech knihách, vysoce moderní dílo.
Základní informace o České kronice

• Kronika po vzoru antických a posléze i středověkých dějepisců zahrnuje i dějiny a osudy národa od nejstarších dob mýtických až

do doby knížete Vladislava I. (rok 1125). Dobami mýtickými je myšlena stavba babylónské věže a zmatení jazyků – rozptýlením
72 mužů po světě začínají dle Kosmy dějiny českého národa, protože od jednoho z nich se odvozuje původ Čechů.

• Kosmas prameny pečlivě sbíral, ale také roztřiďoval. Velice pečlivě rozeznává následující tři skupiny: a) bájivá podání starců

(vlastně období pohanské), b) pravdivé zprávy hodnověrných lidí a konečně to za c) to, co sám zažil.

• Ačkoliv je dílo jednoznačně vlastenecké, zamlčuje každou zmínku o staroslověnské liturgii na našem území. Marně bychom tedy

hledali například jakoukoliv zprávu o Sázavském klášteře či sv. Prokopovi.

• Kosmas se netajil tím, že je zaujat nejen proti Němcům a Polákům, ale dokonce proti židům. S oblibou vypravuje o židovských

pogromech, jimiž se obohacovali čeští panovníci. Dnes bychom Kosmu asi trestně stíhali…

• Ani Kosmas se nevyhnul historickým nepřesnostem a mylnému datování. V textu jsou častá bohemika.
• Klobouk dolů, Kosmas je skutečně mistrným vypravěčem. Svůj text prokládá citáty, různými výroky, rád glosuje, užívá básnická

Témata, do kterých materiál patří