Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Podstata trzni ekonomiky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (508 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

nejnižší management – především operativní činnosti

- musí detailně znát problémy na pracovištích a schopnosti řešit je

- mistři v dílnách, vedoucí závodních jídelen,…

pohled dynamický:

a) autokratický styl řízení

– vedoucí sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich námitky

- detailně kontroluje splnění všech úkolů

b) demokratický styl řízení

– vedoucí pracovník bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje s nimi o problémech, ale konečné rozhodnutí dělá sám, také kontroluje plnění úkolů

c) liberální styl řízení

– nepoužívá přímé řídící příkazy, vedoucí nekontroluje, je spíše poradcem, své podřízené nechává rozhodovat samostatně

- používá se tam, kde pracovníci splňují určité kvalifikační předpoklady, pracují samostatně a nepotřebují vedení, např. výzkumné ústavy,…

ZÁKLADNÍ FUNKCE MANAGEMENTU

1.) PLÁNOVÁNÍ

= stanovení budoucích cílů,které chce firma dosáhnout při zvolení vhodných prostředků a cest

- efektivní plánování musí být pružné, musí reagovat na změny, ke kterým dochází na trhu

Druhy plánů:

a) z časového hlediska

  • dlouhodobé – v rozmezí 5 –10 let

  • střednědobé – v rozmezí 1-5 let

  • krátkodobé – do 1 roku

b) z hlediska obsahu plánu a času

  • strategické – dlouhodobé, vypracovává je top management – především finanční plány, základní cíle podniku, ….

  • taktické – konkretizují strategické plány – cíle pro dané období, upřesňují prostředky, jak cílů dosáhnout – např. hmotný plán výroby, prodeje,…

  • operativní – zabezpečují věcnou náplň – např. plán odbytu, personální plán,….

c) podle zaměření

  • investiční, personální, zásobování, finanční, výroby, prodeje, marketingový, …

Ukazatele podnikových plánů:- ukazatel neutrální - v kusech, litrech - ukazatel hodnotový - v korunách - hlavně tržby

2.) ORGANIZOVÁNÍ= uspořádání výrobních činitelů tak, aby výroba probíhala co nejefektivněji

– je třeba určit organizační strukturu

Organizační struktura:

- jde o hierarchické uspořádání podnikových činností

- liší se podle typu podniku a rozsahu vykonávané činnosti

- základem organizační struktury je vyjádření vztahů nadřízenosti a podřízenosti

1) Liniová struktura

- charakteristika - jasně vymezené vztahy pod / nadřízenosti (princip jediného vedoucího)

- výhody - efektivní kontrola, rozdělení práce

- nevýhody - špatná koordinace (= spolupráce) a komunikace (mezi výrobou a zásobováním)

- např. u pásové výroby, automobilek – kde se nepředpokládá žádná iniciativa „zespoda“

2) Liniově štábní struktura

- štáb není závislý na ostatních, jde například o účtárny, oddělení práce a mezd, právní oddělení (štáb slouží také jako rezerva pro další manažery – zaučí se zde, získají přehled)

Témata, do kterých materiál patří