1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
nejnižší management – především operativní činnosti
- musí detailně znát problémy na pracovištích a schopnosti řešit je
- mistři v dílnách, vedoucí závodních jídelen,…
pohled dynamický:
a) autokratický styl řízení
– vedoucí sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich námitky
- detailně kontroluje splnění všech úkolů
b) demokratický styl řízení
– vedoucí pracovník bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje s nimi o problémech, ale konečné rozhodnutí dělá sám, také kontroluje plnění úkolů
c) liberální styl řízení
– nepoužívá přímé řídící příkazy, vedoucí nekontroluje, je spíše poradcem, své podřízené nechává rozhodovat samostatně
- používá se tam, kde pracovníci splňují určité kvalifikační předpoklady, pracují samostatně a nepotřebují vedení, např. výzkumné ústavy,…
ZÁKLADNÍ FUNKCE MANAGEMENTU
1.) PLÁNOVÁNÍ
= stanovení budoucích cílů,které chce firma dosáhnout při zvolení vhodných prostředků a cest
- efektivní plánování musí být pružné, musí reagovat na změny, ke kterým dochází na trhu
Druhy plánů:
a) z časového hlediska
dlouhodobé – v rozmezí 5 –10 let
střednědobé – v rozmezí 1-5 let
krátkodobé – do 1 roku
b) z hlediska obsahu plánu a času
strategické – dlouhodobé, vypracovává je top management – především finanční plány, základní cíle podniku, ….
taktické – konkretizují strategické plány – cíle pro dané období, upřesňují prostředky, jak cílů dosáhnout – např. hmotný plán výroby, prodeje,…
operativní – zabezpečují věcnou náplň – např. plán odbytu, personální plán,….
c) podle zaměření
investiční, personální, zásobování, finanční, výroby, prodeje, marketingový, …
Ukazatele podnikových plánů:- ukazatel neutrální - v kusech, litrech - ukazatel hodnotový - v korunách - hlavně tržby
2.) ORGANIZOVÁNÍ= uspořádání výrobních činitelů tak, aby výroba probíhala co nejefektivněji
– je třeba určit organizační strukturu
Organizační struktura:
- jde o hierarchické uspořádání podnikových činností
- liší se podle typu podniku a rozsahu vykonávané činnosti
- základem organizační struktury je vyjádření vztahů nadřízenosti a podřízenosti
1) Liniová struktura
- charakteristika - jasně vymezené vztahy pod / nadřízenosti (princip jediného vedoucího)
- výhody - efektivní kontrola, rozdělení práce
- nevýhody - špatná koordinace (= spolupráce) a komunikace (mezi výrobou a zásobováním)
- např. u pásové výroby, automobilek – kde se nepředpokládá žádná iniciativa „zespoda“
2) Liniově štábní struktura
- štáb není závislý na ostatních, jde například o účtárny, oddělení práce a mezd, právní oddělení (štáb slouží také jako rezerva pro další manažery – zaučí se zde, získají přehled)