1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- ovlivňují spokojenost zákazníků
-> cílem je udržet si zákazníka (být lepší než konkurence)
- zahrnuje: dopravu, instalaci, zaškolení, poskytování katalogů, záruční a pozáruční servis, poskytování náhradních dílů (vše je zajišťovány specializovanými útvary)
EVIDENCE PRODEJE
- prvotní doklady – dodací listy, expediční příkazy, faktury, výdejka, příjemka, skladní karta
- v účetnictví – kniha vydaných faktur – nejdůležitější; v této knize je přehledně vidět, za kolik a komu bylo prodáno zboží, termíny faktur, které faktury a kdy byly uhrazeny a kdo z odběratelů je v prodlení s placením
HODNOCENÍ PRODEJE
- důležité, jelikož ukazuje, jak se daří uplatňovat výrobky na trhu
- firma většinou stanovuje několik jednoduchých, dobře sledovatelných a hodnotitelných ukazatelů, např.:
celkový prodej v penězích
celkový prodej v naturálních jednotkách
prodej nejdůležitějších výrobků
provozní zisk
- vývoj ukazatelů vyjadřuje úspěšnost firmy
10. OBCHODNÍ PODNIKY
Postavení, význam, funkce obchodu v národním hospodářství
Obchodní instituce - charakteristika (prostředníci, zprostředkovatelé)
Vznik velkých obchodních firem (důvody, význam)
Průběh obchodní činnosti (nákup, prodej)
Ochrana spotřebitele (předpisy na ochranu spotřebitele)
Stanovení ceny v obchodě
POSTAVENÍ, VÝZNAM, FUNKCE OBCHODU V NH
- význam - obchod je prostředník mezi výrobou a spotřebou, snižující počet odbytových cest
- postavení – mezi státy (mezinárodní obchod), mezi tuzemskými podniky (vnitřní obchod)
funkce:
přeměna výrobního sortimentu na obchodní sortiment – výrobce dováží výr. do obchodů
překonání rozdílu mezi místem výroby a místem spotřeby
překonání rozdílu mezi časem výroby a spotřeby
ovlivňování výroby a poptávky (reklama)
zajištění kvality prodávaného zboží (výběrem kvalitních a prověřených dodavatelů)
zajišťování racionálních (efektivních – s co nejmenšími náklady) odbytových cest,
s cílem snížení ceny zboží
OBCHODNÍ INSTITUCE (charakteristika – prostředníci, zprostředkovatelé)
1.) prostředníci = jsou prostředníkem mezi prodávajícím a kupujícím
maloobchod
– prodává konečnému spotřebiteli v malém množství
- vyšší ceny, protože mají vyšší vlastní náklady a marži
Členění:
realizovaný v síti prodejen (IKEA – specializované markety)
realizovaný mimo síť prodejen – zásilky, internet
Obchodní jednotky maloobchodu:
specializované prodejny – nabízejí určitý sortiment zboží ve veliké hloubce
prodejny se zbožím denní potřeby – menší prodejny s potravinami a drogerií
supermarkety – velké samoobslužné prodejny se zbožím denní potřeby
hypermarkety – na rozdíl od supermarketu převažuje nepotravinářský sortiment
obchodní domy – je zde situováno více obchodů s různým zbožím