Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Podstata trzni ekonomiky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (508 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- ovlivňují spokojenost zákazníků

-> cílem je udržet si zákazníka (být lepší než konkurence)

- zahrnuje: dopravu, instalaci, zaškolení, poskytování katalogů, záruční a pozáruční servis, poskytování náhradních dílů (vše je zajišťovány specializovanými útvary)

EVIDENCE PRODEJE

- prvotní doklady – dodací listy, expediční příkazy, faktury, výdejka, příjemka, skladní karta

- v účetnictví – kniha vydaných faktur – nejdůležitější; v této knize je přehledně vidět, za kolik a komu bylo prodáno zboží, termíny faktur, které faktury a kdy byly uhrazeny a kdo z odběratelů je v prodlení s placením

HODNOCENÍ PRODEJE

- důležité, jelikož ukazuje, jak se daří uplatňovat výrobky na trhu

- firma většinou stanovuje několik jednoduchých, dobře sledovatelných a hodnotitelných ukazatelů, např.:

  • celkový prodej v penězích

  • celkový prodej v naturálních jednotkách

  • prodej nejdůležitějších výrobků

  • provozní zisk

- vývoj ukazatelů vyjadřuje úspěšnost firmy

10. OBCHODNÍ PODNIKY

Postavení, význam, funkce obchodu v národním hospodářství

Obchodní instituce - charakteristika (prostředníci, zprostředkovatelé)

Vznik velkých obchodních firem (důvody, význam)

Průběh obchodní činnosti (nákup, prodej)

Ochrana spotřebitele (předpisy na ochranu spotřebitele)

Stanovení ceny v obchodě

POSTAVENÍ, VÝZNAM, FUNKCE OBCHODU V NH

- význam - obchod je prostředník mezi výrobou a spotřebou, snižující počet odbytových cest

- postavení – mezi státy (mezinárodní obchod), mezi tuzemskými podniky (vnitřní obchod)

funkce:

  • přeměna výrobního sortimentu na obchodní sortiment – výrobce dováží výr. do obchodů

  • překonání rozdílu mezi místem výroby a místem spotřeby

  • překonání rozdílu mezi časem výroby a spotřeby

  • ovlivňování výroby a poptávky (reklama)

  • zajištění kvality prodávaného zboží (výběrem kvalitních a prověřených dodavatelů)

  • zajišťování racionálních (efektivních – s co nejmenšími náklady) odbytových cest,

s cílem snížení ceny zboží

OBCHODNÍ INSTITUCE (charakteristika – prostředníci, zprostředkovatelé)

1.) prostředníci = jsou prostředníkem mezi prodávajícím a kupujícím

  • maloobchod

– prodává konečnému spotřebiteli v malém množství

- vyšší ceny, protože mají vyšší vlastní náklady a marži

Členění:

  1. realizovaný v síti prodejen (IKEA – specializované markety)

  2. realizovaný mimo síť prodejen – zásilky, internet

Obchodní jednotky maloobchodu:

specializované prodejny – nabízejí určitý sortiment zboží ve veliké hloubce

prodejny se zbožím denní potřeby – menší prodejny s potravinami a drogerií

supermarkety – velké samoobslužné prodejny se zbožím denní potřeby

hypermarkety – na rozdíl od supermarketu převažuje nepotravinářský sortiment

obchodní domy – je zde situováno více obchodů s různým zbožím

Témata, do kterých materiál patří