1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
mimořádný HV – mimořádné výnosy - mimořádné náklady
- hospodaření sleduje podnik v účetnictví – ve finančním výkazu, který se nazývá VÝKAZ ZISKU A ZTRÁT - sestavuje se na konci roku, na stranu MD se píší veškeré náklady firmy, na stranu D výnosy, obě strany se porovnají – hrubý zisk, ze kterého se odečte daň z příjmu a vyjde čistý zisk
UKAZATELE EFEKTIVITY HOSPODAŘENÍ
Celková efektivnost podniku
= výstupu (výnosy) / vstupy (náklady)
(0,9 -> neefektivní podnikání)
Efektivnost oběžného majetku:
- Počet obrátek = celková spotřeba / průměrná zásoba
- Doba obratu = 360 dnů / PO
Efektivnost dlouhodobého majetku:
- Výnosnost investice = zisk z investice / investiční náklady
- Návratnost investice = investiční náklady / zisk z investice
Efektivnost (produktivita) práce:
- kolik zdrojů připadá na jednoho pracovníka
= výkony podniku / počet pracovníků
Rentabilita (tržeb, nákladů, výnosů)
= hrubý zisk (HV) / to, co chceme poměřovat (tržby, náklady, výnosy, zákl. kapitál) - př. každá koruna tržeb přinese 0,5 Kč zisku
- rentabilita tržeb nemůže být 1 a více (to by znamenalo, že tržeb je stejně nebo více než zisku = nesmysl)
9. PRODEJNÍ ČINNOST
Charakteristika a význam
Operativní činnosti při prodeji (skladování, plánování, expedice, fakturace)
Personální zajištění prodeje
Právní úprava dodavatelsko-odběratelských vztahů, kupní smlouvy
Obchodně technické služby
Evidence a hodnocení prodeje
CHARAKTERISTIKA A VÝZNAM
= podniková činnost, jejímž cílem je co nejlepší uplatnění výrobku na trhu
- prolíná se všemi činnostmi v podniku, prodej je součást marketingu
- zajišťuje odbyt zboží a tím firmě přináší zisk
OPERATIVNÍ ČINNOSTI PŘI PRODEJI
skladování a evidence
plánování prodeje
personální zajištění prodeje
uzavírání kupních smluv
expedice a fakturace
evidence a hodnocení prodeje
obchodně technické služby
SKLADOVÁNÍ VÝROBKŮ
- hotové výrobky se skladují ve skladu, tam se tvoří zásoby hotových výrobků ( -> zajištění plynulého prodeje pro případ výpadku ve výrobě nebo zvýšené poptávky odběratelů)
evidence ve skladu prodeje:
příjemka – při přijetí hotových výrobků na sklad
skladní karty – evidence stavu zásob
výdejka – výdej ze skladu, ve formě expedičního příkazu
PLÁNOVÁNÍ PRODEJE
- základem plánování jsou marketingové plány každého výrobku,které vycházejí z potřeb zák. - plán prodeje se sestavuje ve formě bilance:
plán prodeje
potřeby zdroje
(co bychom prodali) (vyrobíme, nakoupíme hotové)
celkem celkem
- když se P a Z nerovnají , musí firma udělat opatření vyrovnání (uspokojit vyšší potřebu nebo prodat přebytečné výrobky)
EXPEDICE
= konečná příprava a výrobků k předání k přepravě
- zahrnuje: kompletaci, balení výrobků, popisování, nandání na palety/kontejnery