Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Podstata trzni ekonomiky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (508 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

diskontní prodejny – pouze nejběžnější a nejprodávanější zboží za nejnižší ceny

ambulantní prodej – stánkový prodej

  • velkoobchod

– prodává ve velkém maloobchodu nebo podnikatelům

- nakupuje od výrobců

- nižší ceny (má nižší náklady) a nižší prodejní komfort (nižší marže)

vznik velkoobchodní firem - retailing – z maloobchodní sítě vytvořený vlastní velkoobchod (má vlastní dopravu, balírnu, sklad a nižší ceny)

druhy velkoobchodu:

  1. dodávkový (typické velké sklady)

– vytváří velké zásoby, které se na základě objednávek posílají

- platba na fakturu, doprava vlastní nebo zajištěná

  1. samoobslužný (makro)

- platí se hned (výhoda pro obchodníky)

- nakupují především drobní řemeslníci

  1. regálový

– velkoobchodník si u malo pronajme regál, kde prodává nové výrobky

nebo doprodává zbytky

- procento z tržeb jde maloobchodníkovi

  1. prodejní sklady

– stavebniny a řeziva (prodej venku)

  • elektronický obchod

- probíhá na internetu

- prodává se veškeré zboží

2.) zprostředkovatelé = služby pro obchodní činnost, vyhledávají nové trhy

-vyhledávají trhy pro nákup či prodej, vyhledávají partnery

-dojednávají podmínky; organizují informovanost o zboží a podmínkách nebo předvádění

-jednají často jménem partnera a ne na vlastní účet

a) v obchodních činnostech

  • obchodní zástupci (dealer)

- vystupují jménem firmy, na živnostenský list

- chodí a nabízí výrobky, zboží / shání nové odběratele

- odměňování podílovou formou mzdy

  • obchodní zprostředkovatelé (makléř)

- úkolem je zprostředkovat jednání mezi prodávajícím a kupujícím s cílem uzavření smlouvy

- na jméno firmy a na její účet

  • komisionáři

- prodávají a nakupují vlastním jménem na cizí účet

- zaplatí firmě zboží, které prodal / tržby jdou jemu

b) v obchodních vazbách

- přepravci (dopravci) – zajišťují jen dopravu

- speditéři – mimo dopravy zajišťují všechny potřebné doklady

c) ve fyzickém pohybu zboží

- aukce (prodej zboží tomu, kdo nabídne nejvíc)

- burzy (zvláštní forma trhu s hromadným zbožím, které není přítomno)

- výstavy a veletrhy (nabízím, vidím konkurenci, získávám nové zákazníky)

VZNIK VELKÝCH OBCHODNÍCH FIREM

důvody: význam:

- růst poptávky - snížení nákladů (zvýšení zisku)

- růst životní úrovně – rozvoj ekonomiky - zvýšení prodeje (zvýšení zisku) - růst počtu obyvatel a jejich příjmů - snížení přepravních cest

- růst mobility

- koncentrace lidí ve městě

PRŮBĚH OBCHODNÍ ČINNOSTI

- základem rozvoje je stálý růst příjmů a větší řízenost prodeje spotřebitelem

1) Nákup zboží

à rozhodnout co prodávat (na základě průzkumu trhu) à výběr dodavatele (dle ceny, kvality) à objednání à dodání à převzetí à skladování

2) Prodej zboží

à příprava k prodeji à vystavení, nabízení à obsluha à výdej

Témata, do kterých materiál patří