1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
diskontní prodejny – pouze nejběžnější a nejprodávanější zboží za nejnižší ceny
ambulantní prodej – stánkový prodej
velkoobchod
– prodává ve velkém maloobchodu nebo podnikatelům
- nakupuje od výrobců
- nižší ceny (má nižší náklady) a nižší prodejní komfort (nižší marže)
vznik velkoobchodní firem - retailing – z maloobchodní sítě vytvořený vlastní velkoobchod (má vlastní dopravu, balírnu, sklad a nižší ceny)
druhy velkoobchodu:
dodávkový (typické velké sklady)
– vytváří velké zásoby, které se na základě objednávek posílají
- platba na fakturu, doprava vlastní nebo zajištěná
samoobslužný (makro)
- platí se hned (výhoda pro obchodníky)
- nakupují především drobní řemeslníci
regálový
– velkoobchodník si u malo pronajme regál, kde prodává nové výrobky
nebo doprodává zbytky
- procento z tržeb jde maloobchodníkovi
prodejní sklady
– stavebniny a řeziva (prodej venku)
elektronický obchod
- probíhá na internetu
- prodává se veškeré zboží
2.) zprostředkovatelé = služby pro obchodní činnost, vyhledávají nové trhy
-vyhledávají trhy pro nákup či prodej, vyhledávají partnery
-dojednávají podmínky; organizují informovanost o zboží a podmínkách nebo předvádění
-jednají často jménem partnera a ne na vlastní účet
a) v obchodních činnostech
obchodní zástupci (dealer)
- vystupují jménem firmy, na živnostenský list
- chodí a nabízí výrobky, zboží / shání nové odběratele
- odměňování podílovou formou mzdy
obchodní zprostředkovatelé (makléř)
- úkolem je zprostředkovat jednání mezi prodávajícím a kupujícím s cílem uzavření smlouvy
- na jméno firmy a na její účet
komisionáři
- prodávají a nakupují vlastním jménem na cizí účet
- zaplatí firmě zboží, které prodal / tržby jdou jemu
b) v obchodních vazbách
- přepravci (dopravci) – zajišťují jen dopravu
- speditéři – mimo dopravy zajišťují všechny potřebné doklady
c) ve fyzickém pohybu zboží
- aukce (prodej zboží tomu, kdo nabídne nejvíc)
- burzy (zvláštní forma trhu s hromadným zbožím, které není přítomno)
- výstavy a veletrhy (nabízím, vidím konkurenci, získávám nové zákazníky)
VZNIK VELKÝCH OBCHODNÍCH FIREM
důvody: význam:
- růst poptávky - snížení nákladů (zvýšení zisku)
- růst životní úrovně – rozvoj ekonomiky - zvýšení prodeje (zvýšení zisku) - růst počtu obyvatel a jejich příjmů - snížení přepravních cest
- růst mobility
- koncentrace lidí ve městě
PRŮBĚH OBCHODNÍ ČINNOSTI
- základem rozvoje je stálý růst příjmů a větší řízenost prodeje spotřebitelem
1) Nákup zboží
à rozhodnout co prodávat (na základě průzkumu trhu) à výběr dodavatele (dle ceny, kvality) à objednání à dodání à převzetí à skladování
2) Prodej zboží
à příprava k prodeji à vystavení, nabízení à obsluha à výdej