Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Baroko

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Představitelé preromantismu ve Francii

Jean Jacques Rousseau (18.st.) – spisovatel a filozof, jeden z duchovních otců preromantismu, velmi ovlivnil další literární, myšlenkový i společenský vývoj (např. VFR); nejvýraznější nositel preromantických myšlenek – do popředí staví nikoli rozum, ale cit (senzibilitu – citovou a smyslovou vnímavost, schopnost vnímat citové a smyslové podněty), cit je přirozenější než rozum, je základní a prvotní formou duševní činnosti, rozum sice přináší civilizační pokrok (jak tvrdí osvícenci), ale tím také negativní jevy (např. vznik soukromého majetku je příčinou nerovnosti mezi lidmi); člověk je od přírody (ve své podstatě) dobrý, ale civilizační pokrok jej kazí, narušuje jeho mravnost, jeho přirozenou vazbu k přírodě. Proto R. hlásá návrat k neporušené přírodě, tedy k přirozenému, civilizací nezkaženému životu a tedy i k původní rovnosti lidí a k přímé demokracii. Člověk má právo žít svobodně, podle své přirozenosti a má být veden k tomu, aby si svá práva a své zájmy uvědomoval a podle toho jednal, tj. hájil je. Tyto myšlenky najdeme ve všech R. dílech, hlavně pak ve filozofických:

Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi

O společenské smlouvě – stát a společnost vznikají dohodou mezi lidmi a v jejich zájmu, společenskou smlouvou se každý člen společnosti zříká části svých práv ve prospěch celku (obce, státu) a prostřednictvím toho celku se podílí na vládě. A společenská smlouva (je základem státu) má být taková, aby zaručovala všem občanům právo na přirozený život, svobodu, rovnost atd.

Literární (umělecká) díla:

Julie neboli Nová Heloisa – sentimentální román v dopisech, dojemný příběh lásky šlechtické dcery Julie a jejího domácího učitele neurozeného původu Saint-Preux. Dle otcovy vůle se musí rozejít a Julie se provdá za urozeného muže. Učitel se vydá na cestu kolem světa. Po letech se znovu setkávají v přátelském kruhu, v jehož čele je Juliin manžel, vítězně procházejí touto mravní zkouškou – zde autor ukazuje zušlechťující sílu návratu k přírodě – žijí totiž na venkově, přirozeně, harmonicky, téměř idylicky. Navzdory předsevzetím a překonávání pokušení se přece jen schyluje k nevěře, jíž nakonec zabrání Juliina smrt po záchraně tonoucího syna. Román oblíben pro líčení a jemnou analýzu čistých citů (i když vypjatých, vášnivých), citovou oddanost, lyrickou melancholii i líčení přírody. Silně zapůsobil na tisíce mladých. Název inspirován tragickou láskou francouzského středověkého teologa a filozofa Pierra Abélarda (11.-12.st.) a jeho žačky Heloisy, známou právě z jejich korespondence. (Heloisa přinucena žít v klášteře, Abélard vykastrován)

Vyznání – posmrtně vydaná autobiografie s úvahami, inspirováno stejnojmenným dílem sv. Augustina, podnětem ale byl anonym (od Voltaira) o tom, jak R. naložil s vlastními dětmi. R. líčí svůj život s až udivující upřímností, nic nezatajuje, ani věci nepříjemné či intimní. Na příkladu vlastního života chce prokázat svůj názor, že člověk se rodí v jádru dobrý a že to, co jej kazí, je společnost. (Svou upřímností nutí čtenáře k přiznání, že nikdo z nás není bez hříchu.)

Témata, do kterých materiál patří