Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Významné osobnosti světové literatury 2. poloviny 20. století_ odraz druhé světové války ve světové literatuře

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (162 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Interpretace:

Jde o obraz totalitní společnosti a varování před ní. Názorně ukazuje, že násilné sociální převraty a totalitní režimy založené na neuskutečnitelných ideálech a nesplnitelných slibech musejí nutně ztroskotat. Lákavé, líbivé, vcelku primitivní ideály, ve skutečnosti však nereálné, a tedy lživé, falešné, dávají skutečně trpícím lidem novou naději. Právě proto jsou snadno zneužitelné samozvanými vládci, uzurpátory moci. Takové ideály (zpravidla celá soustava idejí, názorů, teorií, cílů – tj. ideologie) mohou usnadnit získání a upevnění moci, tedy vzestup režimu (i na poměrně dlouhou dobu), ale zároveň předznamenávají také nevyhnutelný úpadek, krizi (dříve či později i pád, ale to v novele už není, nemohlo být, nestalo se ještě v době vzniku díla ani v realitě). Součástí ideologie je zpravidla i to, že k dosažení jejích cílů je nutno (a tedy dovoleno) používat násilí. Jinak řečeno: K přeměně společnosti nelze dospět jinak než cestou revoluce, revolučního boje. A nutnost boje, násilí, teroru (či války) přitom nikdy nekončí - navenek, naoko proto, že nepřátelé a odpůrci stále jsou a škodí, chtěli by těžce budovaný nový řád zničit, ve skutečnosti proto, aby se udržovala atmosféra strachu a zároveň nenávisti k nepřátelům, neboť taková atmosféra pomáhá vládnoucí elitě udržovat svou moc, ovládat lidi (a v neposlední řadě se „dobře hodí“, když je třeba najít a ukázat viníky případných neúspěchů).

Autor zobrazuje revoluci, počáteční opojení z nastolení nových poměrů, následující boje o moc. Popisuje nástup totalitní moci a její praktiky: obviňování a odstraňování bývalých spojenců, potlačování znalosti historie a její překrucování (původní předsevzetí jsou měněna, např. sedm přikázání, která si zvířata skutečně pamatovala správně, ale nebyla si natolik jista, aby jejich přepsání označila za podvod; a je otázkou, zda by něco zmohla, kdyby to učinila); klamání, obelhávání lidí, překrucování pravdy, demagogie, polopravdy (Kulišova „zrada a protistátní“ činnost, hospodářské výsledky), zastrašování (zlí psi) a veřejné popravy zrádců a odpůrců, velkolepé oslavy velikosti vůdců, manipulace (vše přehlušující chór skandujících ovcí). Velmi dobře je zachycena proměna revolučních nálad, vývoj kolektivní paměti. Celé revoluční „dobrodružství, experiment“ končí tragicky – poměry jsou ještě daleko horší než před revolucí.

Přestože autor přímo nemluví o konkrétní zemi a vládě (odehrává se v jakémsi městečku Willingdon v blíže nespecifikované době), na každém kroku (nejen vzhledem k době vzniku díla či oslovení „soudruh“) je patrné, že jde o Sovětský svaz. Orwell naprosto přesně a ve vynikající zkratce zachytil formou podobenství a alegorie dějiny Sovětského svazu od šíření leninské ideologie, přes bolševickou revoluci, střet Stalina s Trockým a vyštvání Trockého až po Stalinovu diktaturu, tj. období zhruba první třetiny 20.stol.

Témata, do kterých materiál patří