Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MO 1AB-CR a jeho vývoj, význam, dělení a systém řízením+Kultovní úloha vody ve Wellness

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (100.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Cestovní ruch po druhé světové válce (1948 – 1989) byl výrazně ovlivněn hospodářsko- politickými poměry. V důsledku nepřijetí Marshallova plánu a vzniku studené války se cestovní ruch vyvíjel v obou blocích odlišně. V socialistických státech byly v zásadě potlačeny základní předpoklady vzniku cestovního ruchu, tj. svoboda pohybu a dostatek volných finančních prostředků (oproti cenám v ČR bylo na „Západě“ velmi draho).

Charakteristické rysy v ČR:

Základem je domácí cestovní ruch (95%),

Pasivní zahraniční cestovní ruch představoval cca 90% výjezdů do socialistických zemí,

Administrativně politické zásahy státu do oblasti cestovního ruchu,

Podmínkou pro vycestování do nesocialistických států byl devizový příslib, který vydala banka a výjezdní doložka vydávaná policií,

V 50. letech nastává éra chataření a chalupaření,

Fungovalo pouze několik cestovních kanceláří (Čedok, CKM, Autoturist,…) a ty nestačily pokrýt poptávku po zahraničních zájezdech,

Převažuje krátkodobý cestovní ruch (92%),

Individuální cesty jsou realizovány většinou pod stan,

Vysoký podíl vázaného cestovního ruchu (rekreace ROH, závodní rekreace),

U volného cestovního ruchu se projevoval nedostatek kapacit.

Vývoj cestovního ruchu a cestovních kanceláří byl v tomto období determinován formou společenského zřízení a prvky plánovaného hospodářství.

Dominantní postavení v cestovním ruchu měl Čedok, který byl v roce 1948 znárodněn a prošel dlouhou řadou organizačních změn a podob a v jeho systému byly integrovány podniky cestovních kanceláří s podniky hotelovými. V této struktuře fungoval samostatný organizátor zájezdů – touroperátor (Správa zahraničního cestovního ruchu) a síť poboček – zprostředkovatelů zájezdů (Podnik cestovních kanceláří).

Na konci osmdesátých let měl Čedok 166 poboček v Československu, 20 zastoupení a majetkových účastí v zahraničí, 200 hotelů s kapacitou 23 tis. lůžek a zaměstnával 22 tis. lidí. Disponoval vlastní autobusovou divizí a jeho aktivity zasahovaly i do zábavního průmyslu.

V oblasti domácího i zahraničního cestovního ruchu začaly od poloviny šedesátých let působit specializované cestovní kanceláře – CKM- cestovní kancelář SSM, Rekrea-cestovní kancelář spotřebních družstev, Balnea – reprezentace lázní a zřídel, Sport-turist-cestovní kancelář tělovýchovných svazů a Autoturist-cestovní kancelář Automotoklubu ČSSR. Uvedené cestovní kanceláře originálně obsluhovaly sdružení a organizace, které byly jejich zakladateli, ale postupně rozšířily svoji činnost na všechny skupiny klientely. Řada z nich, jako CKM, Rekrea, Sportturist, integrovala nebo budovala vlastní materiálně technickou základnu zejména hotelová a restaurační zařízení. Koncem osmdesátých let byly uvedené subjekty plnohodnotnými organizacemi cestovního ruchu, které podnikaly ve všech jeho oblastech a disponovaly rozsáhlou materiálně technickou základnou.

Témata, do kterých materiál patří