Ustavni_vyvoj_od_roku_1848_do_roku_1918_na_nasem_uzemi_PREPRACOVANO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
další
československé zákony z něj odvozovaly svou platnost (stal se tzv.
ohniskovou normou nového státu53).54 Po vzniku Československa
byla totiž přijata koncepce diskontinuity mezi dřívějším právním
řádem rakouským a uherským a právem československým.
Zákon č. 11/1918 Sb. z. a n. bývá označován jako „recepční
norma“, jelikož podle něj zůstávaly prozatímně v platnosti veškeré
dosavadní zemské a celorakouské (říšské) zákony a nařízení – do
nově vytvářeného státního celku byl převzat rakouský a uherský
státní aparát a právní řád (aby nenastal bezprávní stav a
nezastavila se státní správa).55 Tím byla zachována materiální
kontinuita.56
V z. č. 11/1918 Sb. z. a n. nebyla určena forma státu, tu
mělo určit až Národní shromáždění. V úvodním prohlášení se
Národní výbor prohlásil za vykonavatele státní svrchovanosti, byl
zároveň i nejvyšším orgánem moci zákonodárné a výkonné.57
53 Tento názor zastávali stoupenci normativní školy, jejímž představitelem byl F. Weyr.
54 HONZA M. Ústavní vývoj československý v roce 1938. Část I.
<http://www.
fronta.cz/index.php?dokument=48
> 15. 2. 2005.
55 MALÝ, K. Dějiny českého a česko-slovenského práva do roku 1945. 1. vyd. Praha: Linde, 1997.
Str. 266 a násl.
56 Jestliže ke změnám ve způsobu tvorby práva (vydávání zákonů apod.) dochází podle dosud
platných pravidel, jedná se o formální kontinuitu. Jestliže se obsah právního řádu (zákony,
vyhlášky) nemění nebo se mění jen pozvolna, jedná se o materiální kontinuitu.
57 ZIMEK, J. Ústavní vývoj českého státu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. Str. 26.