Základy vysokoškolské matematiky pro beznadějné případy - Mach
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Nyní musíme rozlišit, které ze stacionárních bodů jsou extrémy. K tomu je třeba
zjistit, kde je funkce rostoucí a kde klesající, neboť jsme si odvodili, že v extrému se
rostoucí průběh střídá s klesajícím či naopak. Jak již víme z předchozích kapitol, směrnice
tečny k funkci je kladná tam, kde je funkce rostoucí, a záporná tam, kde je funkce
klesající. Jinými slovy, funkce je rostoucí v bodech, v nichž je derivace kladná, a
naopak klesající v bodech, kde je derivace záporná (viz následující náčrtek).
y t y t
f f
0 x 0 x
x0 x0
Jelikož všechny body, které by mohly být hranicí mezi kladným a záporným průběhem
derivace, jsme si již na načrtnutou číselnou osu x vyznačili, stačí opět vybrat
v jednotlivých intervalech mezi vyznačenými body čísla, s nimiž se nám dobře pracuje,
dosadit v každém z úseků jedno takové číslo do obecné derivace a vypočíst její funkční
hodnotu. V těch úsecích, kde vyjde derivace kladná, je funkce rostoucí. Naopak
v úsecích, kde vyjde derivace záporná, je funkce klesající. Rostoucí a klesající úseky si
podél osy opět vyznačme (pro rostoucí úsek je zvykem používat značku