vymezeni zak. pojmu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→ tento koloběh řeší základní ekonomickou otázku: Co? Jak? Pro koho?
„neviditelná ruka trhu“ funguje ideálně za podmínky dokonalé konkurence;
dokonalá konkurence – stav, kdy žádný z podniků ani spotřebitelů nedosahuje takové velikosti, aby mohli ovlivnit tržní cenu;
dokonalá konkurence předpokládá dokonalou informovanost kupujících o dodavatelích a jejich cenách, nulové náklady na změnu dodavatele a homogenní produkt.
Tržní síly, nabídka a poptávka
Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat za určité ceny.
Pro nabídku platí zákon rostoucí nabídky:
S růstem ceny zboží (při jinak nezměněných nákladech) roste množství zboží, které výrobci a prodejci na trhu nabízí.
Nabídka může být individuální × tržní × celková (agregátní).
Křivka nabídky vyjadřuje reakci výrobců a prodejců na změny cen zboží. Znázorňuje, jaké množství výrobků a služeb při různých cenách budou ochotni vyrábět a dodávat.
Poptávka je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určité ceny.
Pro poptávku platí zákon klesající poptávky:
S růstem ceny zboží a služeb poptávané množství klesá.
Poptávka může být individuální × tržní × celková (agregátní).
Křivka poptávky vyjadřuje reakci kupujících na změny cen zboží. Pokud je cena vysoká, jsou kupující ochotni nakupovat menší množství, při snížení ceny jejich ochota nakupovat roste.
Výjimky ze zákona klesající poptávky:
Giffenův statek – poptávka po určitém zboží vzroste, pakliže se zvýší jeho cena.
→ Příklad: Člověk má k dispozici 60 Kč denně. Každý den si koupí jeden bochník chleba za 20 Kč a porci masa za 40 Kč. Vzroste-li cena chleba na 30 Kč, vzdá se spotřebitel masa a namísto toho si koupí 2 bochníky chleba. Znamená to, že si spotřebitel nemůže v důsledku růst cen dovolit dražší zboží (tj. maso), a tudíž bude poptávat chléb i přes růst jeho ceny s ještě větší intenzitou.
→ Poptávka po Giffenově statku klesá s růstem příjmů domácností.
Veblenův statek – poptávka po určitém zboží vzroste i přes zvýšení jeho ceny, protože spotřebitelé upřednostňují spotřebu drahého zboží, aby demonstrovali svůj status ve společnosti.
→ Poptávka po Veblenově statku roste s růstem příjmů domácností.
Rovnováha na trhu je situace, kdy nevzniká tendence ke změně → situace, kdy při určité ceně nevzniká ani přebytek, ani nedostatek;
při určité ceně výrobci nabízejí právě takové množství, jaké spotřebitelé při této ceně chtějí koupit;
utváření tržní rovnováhy funguje na principu čištění trhu od přebytečné nabídky a poptávky prostřednictvím změny ceny;
princip utváření tržní rovnováhy znázorňuje teorém pavučiny;
Cenová pružnost (elasticita) nabídky a poptávky
Pokud se poptávka chová v souladu se zákonem klesající poptávky, nabývá koeficient záporné hodnoty (udává se v absolutní hodnotě);
Hodnoty koeficientů cenové elasticity ES a ED a jejich interpretace:
E(S,D) > 1 pružná nabídka/poptávka – procentní změna ceny vyvolá více než jednoprocentní změnu množství;
E(S,D) < 1 nepružná nabídka/poptávka – procentní změna ceny vyvolá méně než jednoprocentní změnu množství;
E(S,D) = 1 jednotkově pružná nabídka/poptávka – procentní změna ceny vyvolá jednoprocentní změnu množství;
E(S,D) = 0 absolutně (dokonale) nepružná nabídka/poptávka – změna ceny nevyvolá změnu množství;
E(S,D) → ∞ absolutně (dokonale) pružná nabídka/poptávka – procentní změna ceny vyvolá nekonečně velkou změnu množství;