vymezeni zak. pojmu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Elasticita poptávky je ovlivněna především:
významem zboží pro spotřebitele (čím vyšší význam, tím nižší elasticita),
podílem výdajů na statek v rozpočtu spotřebitele – čím vyšší podíl výdajů, tím vyšší elasticita;
existencí a dostupností substitutů – čím více substitutů, tím vyšší elasticita;
časovým hlediskem – v krátkém období je přechod k substitutům obtížnější, čím delší je časový horizont, tím elastičtější poptávka je.
Elasticita nabídky je ovlivněna především:
časovým hlediskem – v krátkém období je zvýšení nabízeného množství limitováno, delší časový horizont zvyšuje elasticitu nabídky;
dostatkem zásob – ten zvyšuje elasticitu nabídky;
existencí a dostupností volných zdrojů – tento faktor zvyšuje schopnost vyprodukovat větší objem zboží a zvyšuje tak elasticitu;
technologickou náročností výroby – technologicky náročnější výrobky mají nižší cenovou elasticitu.
„Neviditelná ruka trhu“ funguje ideálně za podmínky dokonalé konkurence;
dokonalá konkurence = stav, kdy žádný z podniků ani spotřebitelů nedosahuje takové velikosti, aby mohli ovlivnit tržní cenu;
podmínky dokonalé konkurence:
velký počet podniků,
homogenní produkt (např. zemědělské produkty a suroviny),
dokonalá informovanost kupujících o dodavatelích a jejich cenách (např. obchodování se zemědělskými produkty na burzách),
nulové náklady na změnu dodavatele.
Dokonalá a nedokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence nastává, pokud není splněna byť jedna z podmínek dokonale konkurenčního trhu;
nedokonalá konkurence = selhání trhu, které způsobuje jho neefektivnost. Podniky mají možnost ovlivňovat cenu svých produktů a tedy nejsou nuceny vyrábět s minimálními průměrnými náklady;
teorie nedokonalá konkurence rozpracovaná Joan Robinsonová (Ekonomie nedokonalé konkurence, 1933) a Eward H. Chamberlin (Teorie monopolistické konkurence, 1933);
hlavním důvodem omezení konkurence je omezení vstupu na trh.
Formy nedokonalé konkurence:
monopol – jediný nabízející určující cenu určitého statku,
přirozený monopol,
oligopol – konkurence mezi několika málo podniky, které zpravidla nabízejí diferencovaný produkt,
monopolistická konkurence – velká skupina podniků produkujících diferencovaný produkt,
kartelové dohody (zpravidla o ceně, nabízeném množství),
monopson – na trhu je jediný kupující;
externality - selhání trhu.
Příčiny tržních nedokonalostí:
úspory nákladů z rozsahu,
překážky v konkurenci – 1) právní omezení v podobě patentů, omezení vstupu na trh, cel a kvót, 2) diferenciace produktu;
externality:
teorie formulovaná Arthurem Cecilem Pigou (1877-1959);
firmy nebo lidé přenášejí náklady (negativní externality) nebo přínosy (pozitivní externality) na jiné subjekty, aniž tyto subjekty dostanou za náklady řádně zaplaceno, anebo aniž by byl přínos zaplacen přiměřeně;