Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2.X je princip příčinnosti, dovolující z pozorovaných příčin soudit na nutrie účinky, byť nepozorované.

Jak bylo lze očekávat, průzkum skončil neúspěšně: spojení mezi substancí a vlastností (resp. mezi příčinou a účinkem) nemá povahu nutného vztahu idejí, nýbrž je výrazem našeho faktického poznání, a tedy nejsou tím, čím by mohlo být nutné spojení odůvodněno, ale naopak substance i příčinnost si samy žádají potvrzení:

A1, A2, ..., AN =/> B,X(3)

Zajisté, argumentuje Hume, že každý manžel má svou manželku. - to je nutně pravdivé (jako vztah mezi idejemi, získaný analýzou významu slov), z toho však nikterak neplyne, že každý muž je ženat. A vztah mezi příčinou a účinkem (podstatou a vlastností) je tentýž: každý účinek má svou příčinu (to plyne z našeho používání slov); že však každá událost je účinkem, z analýzy slov nezjistíme - a vzhledem k tomu, že nemůžeme prozkoumat každou událost, nezjistíme to ani z pozorování.

2.4.4 Kantovo synthetické a priori

Třeba dodat, že Hume hovoří jasně a přesvědčivě, jeho argumentace neponechává žádnou skulinu, pro niž by mohla být odmítnuta; však také jeho závěry byly nazvány "skandálem filosofie" - zdálo se totiž, že představa vědy jako systému nutných pravd, matematicky odůvodněných, musí být zamítnuta.

Kantovu teorii poznání je možno chápat jako pozoruhodný pokus o záchranu filosofie vědy před Humovskou skepsí, o nalezení onoho hledaného X.

Lidské poznatky člení KANT dvojmo:

1.Vzhledem ke zkušenosti mohou být buď

(a)a priori, tj. před každou zkušeností, jako nutný předpoklad každé možné zkušenosti; nebo

(b)a posteriori, tj. ze zkušenosti získané.

2.Vzhledem k jejich povaze mohou být buď

(a)analytické, tj. z analýzy jiných poznatků získané, z nich vyvozené; nebo

(b)synthetické, tj. ampliativní, rozšiřující; ty které nemohou být získány vyvozením z jiných.

Pak tedy máme celkem čtyři třídy poznatků.

1.analytické aposteriorní: z vymezení termínů je jasné,že toto spojení je neslučitelné - zkušenost je jiný zdroj než analýza;

2. analytické apriorní: představují logickou analýzu jazyka;

3.synthetické aposteriorní: rozšiřování poznání ze zkušenosti:

4.synthetické apriori: hledané HUMOVO X, poznatky apriorní, tedy na zkušenosti nezávislé,a přitom synthetické, tedy poznání rozšiřující.

Synthetické a priori se stalo Kantovi základem budování tzv. čistých (tj. na zkušenosti nezávislých) věd: čisté přírodovědy, čisté matematiky, a dokonce možné metafyziky. Má-li však být synthetické a priori podmínkou každé možné zkušenosti a zároveň podkladem věd, nutno jej umístit mimo empirický subjekt vědcův: kamsi, odkud může ve všech empirických subjektech působit: do subjektu transcendentálního. Nutno dodat, že tento pokus neuspěl; transcendentální subjekt (neviditelný, nezkoumatelný a přece nutný) byl nejspíš pro vědce příliš silná káva: dnes je přírodověda vědou empirickou, matematika vědou čistě analytickou a metafyzika nemožná.

Témata, do kterých materiál patří