Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Wittgenstein v úvahách o jazyce, jehož výpovědi analyzuje pomocí logiky, vymezuje hranice toho, o čem lze hovořit, a toho, o čem hovořit nelze, tím nám také vymezuje i hranice našeho světa. 5.6 Hranice mého jazyka znamenají hranice mého světa. Jediným možným úkolem filosofie je vyjasňovat smysl výroků tím, že poukáže na to, že jsme ve svých výpovědích, zejména metafyzických, některým znakům nedali význam.

3.1.3 Jazykové hry

Později dospívá Wittgenstein ve Filosofických zkoumáních (1953) k jinému pohledu na jazyk, který není chápán jako médium, v němž se prezentuje stav věcí. Význam slova již Wittgenstein nechápe izolovaně ve vztahu k faktu, který vyjadřuje, nýbrž v souvislosti s jeho užitím v konkrétní jazykové situaci. Podobně je tomu i s významem věty, který je třeba odvodit z celku vět tvořících jazykovou výpověď. Jazyk nám totiž neslouží jen k tomu, abychom něco vypovídali o stavu věcí, jazyk užíváme, abychom se tázali, vyslovovali přání či rozkaz, děkovali, vymýšleli vtipy, modlili se, kleli, zpívali apod. Abychom mohli poznat význam slovního výrazu či věty, je třeba se seznámit s okolnostmi jejich užití v různých jazykových situacích, které Wittgenstein nazývá jazykové hry. V nich mluvčí užívá slovní výrazy jako ve hře podle předem daných pravidel, s nimiž jsou seznámeni ostatní. Pravidla však nelze přesně stanovit s konečnou platností, protože závisí na různých způsobech užívání jazyka. Rozhodující jsou praktické schopnosti k takovýmto činnostem a ne představa, kterou máme v mysli vytvořenou v souvislosti se slovním výrazem. Jazykové projevy v podobě jazykových her v širším slova smyslu je třeba chápat vždy jako součást ostatních praktických činností člověka odkazujících na mimojazykovou skutečnost. Kdybychom chtěli dovršit naše úvahy o jazyce pokusem o jeho definování, mohli bychom tak učinit jen v rámci určité jazykové hry. Jazykovou hru bychom definovali jen pomocí jiné jazykové hry.

S jazykovými hrami také souvisí postup, jakým si sami jazyk osvojujeme. K tomu, abychom se naučili význam slova, nestačí vyslovit slovo a ukázat na předmět, který označuje. Takovýto postup již předpokládá, že se na pojmenování ptá ten, kdo je již schopen jej k něčemu použít, zná tedy kontext určité jazykové hry, ve kterém k pojmenování dochází. Význam slov poznáváme podle Wittgensteina tím, že se je učíme používat a hře se učíme tím, že přihlížíme hře jiných. Jazykové hry mají svoji vlastní logiku a zákonitosti a jsou srovnatelné ve své různorodosti s vnější podobností členů rodiny.

Novým posláním filosofie je jednak popsat užívání jazyka a jednak analyzovat a odstraňovat nedorozumění při užívání slov, jež vznikají nepochopením specifické logiky našeho jazyka tím, že připisujeme výrazům jiný význam než ten, který v konkrétně užívané jazykové hře mají.

Témata, do kterých materiál patří