Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2.2.4 Řešení pomocí analogia entis

Ve středověké vědě (alespoň ve vrcholném jejím období) se prosadilo pojetí v jistém smyslu úplné, související úzce s již zmíněnou teorií analogia entis dnes nazývané umírněným realismem: obecniny podle něho mají totiž trojí odlišitelný způsob existence:

1. v jednotlivinách (in rebus), jako znak(y) podle něhož (nichž) mohou být subsumovány pod obecný pojem;

2. v lidském rozumu (post res), jako z jednotlivin abstrahované obsahy obecných pojmů; a posléze

3. mimo jednotliviny a mimo lidský rozum (anteres), jako vzory, ideje, zaručující jednotu poznání v individuálních lidských rozumech; toto v následujících variantách:

(a) v kolektivním lidském rozumu, na němž každý člověk participuje;

(b) ve specifických mimolidských netělesných rozumech (Rozumech či Inteligencích arabských filosofů, Andělských rozumech evropských myslitelů) člověka osvětlujících;

(c) nebo přímo v rozumu Božím, jako pravzory (archetypy) všech stvořených věcí.

2.2.5 Occamova břitva

Není-li pak těch způsobů existence obecnin poněkud příliš? Nedosáhlo se tady shody za cenu příliš komplikovaného řešení?

Podobných námitek se zmíněné řešení dočkalo již ve středověku: oponent by mohl vytýkat zastánci tohoto řešení, že "vidí dvojmo" neboli že má "opilý rozum". S radikální kritikou přišel oxfordský učenec William Ockham, jehož princip ekonomie myšlení ("Pluritas non est ponenda sine necessitate" - není třeba předpokládat mnohost, není-li to nutrie) vešel ve známost pod názvem "Occamova břitva". Vskutku, zdá se, že 3. způsob existence obecnin je pro vědu poněkud nadbytečný, tedy - šmyk - pryč s ním.

Výhoda této amputace je zjevná: vědec se nadále nemusí starat o svůj "vyšší" nazíravý rozum (intelektuální intuici), případně posílený světlem Rozumu. Nedokáže ovšem odpovědět na záludnou otázku: Odkud a jak se obecniny "do" jednotlivin dostaly, že je pak vědec má předloženy k abstrakci jako Otesánek knedlíky na talíři?

Odmítnutím odpovědi - prostě to tak je, podobné otázky nepatří do vědy, ale do iracionální "mystiky" - se ideál antického a středověkého vědce jakožto moudrého člověka, hledajícího poslední smysl svého poznání, proměňuje v experta současné vědy, produkujícího dílčí znalosti (aniž ví proč a jak) bez zřetele k Celku.

2.3Moderní znovuzaložení věd

2.3.1 Ideál tradičního vědce

Ideálem tradičního vědce (tj. vědce spoléhajícího na aristotelsko -tomistickou metodologii) tedy bylo nazírat rozumem počátky své vědy (její první zásady a primitivní pojmy) a všechno své vědění k těmto počátkům převádět (diskursivně, rozumovým postupem (metodou) od pojmu k pojmu, anebo přímo nazírat své závěry jako v počátcích obsažené), byla tedy funkce jeho rozumu dvojí:

Témata, do kterých materiál patří