Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Volání po odstranění nespravedlnosti spojené s vykořisťováním a snaha o překonání odcizení lidské práce vedly Marxe k názoru, že je třeba liberální společenský systém umožňující svobodné podnikání zavrhnout spolu se zrušením soukromého vlastnictví a nahradit systémem se společenskou kontrolou výrobních prostředků, který je předpokladem k vytvoření skutečně spravedlivé a svobodné společnosti, v níž nebude docházet k odcizení v procesu lidské práce.

Představa společnosti budované na společném vlastnictví výrobních prostředků je však v zásadním protikladu k liberálnímu pojetí společnosti. To si např. uvědomil již v době, kdy se MARXOVY teorie rodily, francouzský historik a politik ALEXIS DE TOCQUEVILLE (1805-1859), když napsal:

"Demokracie rozšiřuje oblast individuální svobody, socialismus ji omezuje. Demokracie přikládá veškerou možnou hodnotu každému člověku, socialismus činí z každého člověka, pouhého vykonavatele, pouhé číslo. Demokracie a socialismus mají společné pouze jedno slovo: rovnost. Všimněme si rozdílu: zatímco demokracie hledá rovnost ve svobodě, socialismus hledá rovnost v omezování a poslušnosti."

Sociální nauka katolické církve

"Zdrojem, nositelem a cílem všech společenských institucí je a musí být lidská osobnost, která ze samé své podstaty potřebuje společenský život."

Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, 1965.

"Důstojnost lidské osobnosti vyžaduje, aby jí bylo umožněno jednat svobodně na základě vlastního rozhodnutí. Ve vzájemném spolužití má proto důvod pečovat o práva druhého, plnit povinnosti a z vlastního popudu a rozhodnutí se angažovat v mnoha dílech, která je třeba v tomto společenství uskutečňovat pro druhé, a to tak, že každý jedná podle svého přesvědčení, úsudku a vědomí povinnosti, a nikoli na základě vnějšího donucování a tlaku. Jestliže je nějaké společenství lidí vybudováno jen na násilí, pak to není lidské společenství, jednotlivci již nemají žádnou svobodu, přitom je však třeba naopak je povzbuzovat k tomu, aby svůj život sami rozvíjeli a aby pracovali na svém zdokonalení."

Mírová encyklika Jana XXIII., 1963.

"Politické společenství existuje kvůli obecnému dobru, v něm má své nejvyšší ospravedlnění a smysl, z něho odvozuje své původní a vlastní právo. Obecné dobro v sobě totiž zahrnuje souhrn všech podmínek sociálního života, jejichž prostřednictvím jednotlivci, rodiny a společenské skupiny mohou plněji a lépe dosáhnout svého vlastního zdokonalení."

Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, 1965.

"Politika, která je zaměřena na člověka a společnost, nachází... svou trvalou orientaci v obhajobě a podpoře spravedlnosti, kterou chápe jako ,ctnost', k níž musí být všichni vychováváni a jako ,morální sílu', která usiluje o uznání práv a povinností všech i každého jednotlivce na základě důstojnosti lidské osobnosti."

Témata, do kterých materiál patří