Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

(1870-1831)

"Toto zprostředkování, že mám vlastnictví už ne prostřednictvím věci a mé subjektivní vůle, nýbrž že ho mám rovněž prostřednictvím druhé vůle, a tím ve společné vůli, tvoří sféru smlouvy. ... Smlouva předpokládá, že ti, kdo do ní vstupují, se vzájemně uznávají jako osoby a vlastníci; protože je vztahem objektivního ducha, je v ní moment uznání již obsažen a předpokládán."

G. W. F. Hegel

V politické oblasti, jejímž cílem je zajistit jednotu celé společnosti, dochází podle Hegela k vyjádření či zvěčňování svobodné vůle občanů v podobě veřejných institucí, zákonů, státních rozhodnutích apod. Svobodná individuální vůle nabývá v této oblasti obecné povahy. Občané proto na jedné straně uznávají zákony a veřejné instituce jako výraz své vlastní vůle a na druhé straně stát stejně tak uznává práva jednotlivých občanů. Vzájemná jednota jedince a státu tak nabývá mravní povahy.

V individualisticky zaměřené sféře fyzických potřeb a požitku, práce a majetku, která je podle Hegela základem v novověku vzniklé občanské společnosti, dochází mezi jedinci, jak dále uvidíme, také k vzájemnému uznání. Individuální práce jedince, která je vykonávána pro jeho vlastní potřeby, je současně také uspokojováním potřeb ostatních, a naopak k uspokojování vlastních potřeb dochází také prací druhých. Jako soukromý vlastník prodává jedinec na trhu zboží, do něhož vložil prací svou vůli, a své zboží směnuje za jiné pro něj potřebné zboží, do kterého jiný vlastník vložil prací svou vůli.

Za směnou toho, co nabízí mezi svobodnými a nezávislými jedinci potřeba za své uspokojení, se v občanské společnosti navíc skrývá vztah vzájemného uznání sobě rovných a samostatných partnerů. Tyto vztahy, v nichž se osvědčuje rovnost a vzájemné uznání svobody mezi jedinci disponujícími autonomní a svobodnou vůlí, utvářejí vlastní podstatu občanské společnosti. Jedině v ní se uspokojuje i potřeba mravního uznání svobodné vůle jedince druhými. HEGEL se z tohoto hlediska na člověka nedíval jen jako na bytost spjatou s vlastními potřebami, nýbrž zdůrazňoval, že se jedná o mravní bytost (Autonomní a svobodná lidská bytost se řídí výlučně vlastním rozumem, s jehož pomocí si sama také stanoví pro své jednání mravní zákon (kategorický imperativ). Jednání ve shodě s mravním zákonem chápal hegelův předchůdce I. Kant (1724-1804) jako nejvlastnější projev lidské svobody, neboť mravní zákon nám není ukládán z vnějšku, ale naopak, rozum nás vede svými důvody k tomu, abychom uposlechli jím formulovaný mravní zákon. Ohled k hodnotě druhého jako svobodné mravní bytosti představuje pro tyto myslitele základ, na kterém je třeba vytvářet společnost).

V minulosti před vznikem občanské společnosti nestálo lidské soužití na vztazích oboustranného uznání, které je základem všeobecné rovnosti svobodných vůlí. Např. otrok, který uznává a respektuje svého pána, se nepodílí na vztahu, který je vzájemný. Ve vztahu vzájemného uznávání dochází k tomu, že se svoboda jedince zpředmětňuje a objektivizuje. To znamená, že již není jen záležitostí pouhého uvědomění si sebe sama jako svobodné bytosti, nýbrž je zajišťována celým systémem vztahů občanské společnosti jako jsou vlastnictví, směna, smluvní ujednání apod.

Témata, do kterých materiál patří