Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




filosofie-i-skripta-k-hauzer-z-bigl

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (124.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Lidé nejsou jen tvůrci nového na základě myšlenkové konstrukce vytvořeného uspořádání společnosti, ale i dědici toho, co již jejich předchůdci vytvořili. Je moudřejší a zodpovědnější opírat se o odkázané dědictví a zkušenost s ním spojenou než o omezené myšlenkové zdroje konstruující nová pojetí společnosti, které má k dispozici současná generace. Zákony a celý právní systém by proto neměly být vytvořeny bez úzkého sepětí s existujícími společenskými vztahy a měly by navazovat na tradici minulosti. Nelze je proto tvořit jako čistě logický systém vycházející z abstraktního pojetí člověka.

Takto formuluje svou kritiku abstraktních představ o rovnosti, svobodě, spravedlnosti a teorie společenské smlouvy konzervativní myšlení, jehož výchozí filosofické myšlenky můžeme nalézt v díle Edmunda Burkeho.

Umělé logicky vykonstruované společenské systémy je třeba podle BURKEHO odmítnout, protože opomíjejí a ve svém důsledku ničí všechny přirozeně vytvořené vazby ve společnosti. Hrozí nebezpečí, že společnost přetvoří podle svých představ na základě čistě logického usuzování. Žádný obecný pojem svobody abstraktní lidské bytosti neexistuje, existuje jen právo být svobodný v určitém konkrétně daném společenském řádu, jen v něm lze řešit otázky spravedlnosti, rovnosti a práv jednotlivých lidí.

Společnosti vytvořené podle abstraktní představy hrozí, že se rozpadne na izolovaná individua, vše se zracionalizuje počínaje řízením státu a ekonomickým systémem a konče vzděláním, kulturou a náboženstvím apod. Na úkor přirozeně vytvořených společenských vazeb získá na významu neosobní státní byrokratický aparát a abstraktní pravidla, které je nahradí. Novým společenským vazbám pak bude scházet přirozená soudržnost, která spojovala starou společnost.

Co má být v právu stále přítomné, aby bylo možné hovořit o právu?

"Stav přirozený má zákon přirozený, aby jej řídil, který zavazuje každého, a rozum, který je tento zákon, učí veškeré lidstvo, které jen chce jíti k někomu na radu, že ježto všichni jsou rovni a nezávislí, nikdo nemá poškozovati druhého v jeho životě, zdraví, svobodě nebo majetku. Všichni lidé jsouce zajisté dílem jednoho všemohoucího a nekonečně moudrého Tvůrce, všichni služebníky jednoho svrchovaného Pána, vyslaní do světa na jeho rozkaz a v jeho službách, jsou jeho vlastnictvím, jehož dílem jsou učiněni, aby vytrvali, pokud se jemu, a ne nějakému jinému líbí. A ježto jsme nadáni stejnými schopnostmi a všichni máme podíl v jednom společenství přírody, tedy nelze předpokládati žádné takové podřízení mezi námi, jež by nás opravňovalo, abychom zahubili jeden druhého, jako kdybychom byli učiněni jedni pro užívání druhých, jako nižší stupně tvorů jsou učiněni jedni pro užívání druhých, jako nižší stupně tvorů jsou učiněny pro naše užívání. Jako každý je povinen zachovávati sebe a neopustiti svévolně své stanoviště, tak ze stejného důvodu má, není-li ohroženo jeho zachování, pokud může, zachovati ostatní lidstvo, a dokud nejde o to vykonati spravedlnost na provinilci, nemá odníti nebo poškozovati život nebo co směřuje k zachování života, svobodu, zdraví, údy nebo statky druhého."

Témata, do kterých materiál patří