RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Očekávané výstupy
Rozpracované výstupy
(Standardy pro základní vzdělávání)
Rozpracované učivo
Učivo
(možné úpravy ve vazbě
na stupně podpory)
Schéma 2 – Směřování k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků
Část C
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
16
5.1 JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE
Charakteristika vzdělávací oblasti
Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace zaujímá stěžejní postavení ve výchovně
vzdělávacím procesu. Dobrá úroveň jazykové kultury patří k podstatným znakům všeobecné
vyspělosti absolventa základního vzdělávání. Jazyková výuka, jejímž cílem je zejména podpora
rozvoje komunikačních kompetencí, vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu
umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně
uplatňovat i prosazovat výsledky svého poznávání.
Obsah vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se realizuje ve vzdělávacích oborech
Český jazyk a literatura, Cizí jazyk a Další cizí jazyk4. Kultivace jazykových dovedností a jejich
využívání je nedílnou součástí všech vzdělávacích oblastí.
Dovednosti získané ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura jsou potřebné nejen pro
kvalitní jazykové vzdělání, ale jsou důležité i pro úspěšné osvojování poznatků v dalších oblastech
vzdělávání. Užívání češtiny jako mateřského jazyka v jeho mluvené i písemné podobě umožňuje
žákům poznat a pochopit společensko-kulturní vývoj lidské společnosti. Při realizaci tohoto
vzdělávacího oboru se vytvářejí předpoklady k efektivní mezilidské komunikaci tím, že se žáci učí
interpretovat své reakce a pocity tak, aby dovedli pochopit svoji roli v různých komunikačních
situacích a aby se uměli orientovat při vnímání okolního světa i sebe sama.