Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RVP ZV 2016

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.76 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura má komplexní charakter, ale pro 

přehlednost je rozdělen do tří složek: Komunikační a slohové výchovy, Jazykové výchovy a Literární 
výchovy. Ve výuce se však vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná. 

V  Komunikační  a  slohové  výchově  se  žáci  učí  vnímat  a  chápat  různá  jazyková  sdělení,  číst 

s porozuměním, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu 
různého typu vztahujícího se k nejrůznějším situacím, analyzovat jej a kriticky posoudit jeho obsah. 
Ve vyšších ročnících se učí posuzovat také formální stránku textu a jeho výstavbu. 

V  Jazykové  výchově  žáci  získávají  vědomosti  a  dovednosti  potřebné  k  osvojování  spisovné 

podoby českého jazyka. Učí se poznávat a rozlišovat jeho další formy. Jazyková výchova vede žáky 
k přesnému  a  logickému  myšlení,  které  je  základním  předpokladem  jasného,  přehledného 
a srozumitelného  vyjadřování.  Při  rozvoji  potřebných  znalostí  a  dovedností  se  uplatňují  a  prohlubují 
i jejich  obecné  intelektové  dovednosti,  např.  dovednosti  porovnávat  různé  jevy,  jejich  shody 
a odlišnosti,  třídit  je  podle  určitých  hledisek  a  dospívat  k  zobecnění.  Český  jazyk  se  tak  od  počátku 
vzdělávání stává nejen nástrojem získávání většiny informací, ale i předmětem poznávání. 

V Literární výchově žáci poznávají prostřednictvím četby základní literární druhy, učí se vnímat 

jejich specifické znaky, postihovat umělecké záměry autora a formulovat vlastní názory o přečteném 
díle.  Učí  se  také  rozlišovat  literární  fikci  od  skutečnosti.  Postupně  získávají  a  rozvíjejí  základní 
čtenářské návyky i schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Žáci dospívají 
k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich postoje, životní hodnotové 
orientace a obohatit jejich duchovní život. 

Témata, do kterých materiál patří