Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

utváření stylu

života

utváření etických a estetických krit

rozpoznávání společensko-ekonomické dělby úloh ve společnosti

osvojování a zaujetí profesní role

utváření „MY“

přijetí občanské role

etapy socializace

Socializace je procesem:

a) pernamentním

b) stadiálním – má několik stádií (etap, fází)

Etapy socializace:

J. Řezáč:

  1. dominující je bezprostřední soc. kontakt, manipulace s předměty, završením je vznik „já“

  2. dominující je hra – klíčové jsou interakce „dítě-dospělý“, „dítě-dítě“, „dítě-hračka“, MY (děti) a ONI (dospělí)

  3. dominující je učení – role žáka, objevování světa

  4. objev dospělosti – práce, péče a výchova

První etapa

Dominující aktivitou je: bezprostřední sociální kontakt.

Dítě je v sociálním mikroklimatu – v rodině, v kontaktu s matkou. Matka zajišťuje biologické potřeba dítěte a projevuje mu láskyplný vztah, usmívá se na něj, hladí je, mluví na ně, hraje si s ním atd. Při nedostatku láskyplné péče dochází od narození dochází k závažným obtížím ve vývoji dítěte – psychická deprivace v dětství. (Čáp, Mareš 2001)

Vztah s matkou je pro dítě velmi důležitý. Je to první mezilidský vztah do něhož dítě vstupuje. Prostřednictvím matky se dítě učí vnímat svět – bude se mu jevit takový, jaký mu jej matka prezentovala. V tomto období dochází k diferenciaci vlastní osoby od matky. Dítě začíná chápat své místo mezi blízkými lidmi. Dochází k vydělení „JÁ“.

Druhá etapa

Dominující činností je: hra.

Klíčové interakce: dítě – dospělý, dítě –dítě, dítě – hračka.

Pojem tatínek už není vázán na konkrétní osobu.

Sociální svět se diferencuje na „MY“ = děti a „ONI“ = dospělí. „JÁ“ objevené v předchozí etapě se diferencuje (strukturuje) a zároveň integruje.

Dochází k pronikání ze světa primární skupiny do širší společnosti.

Třetí etapa

Dominující činností je: učení.

Integrující rolí je: role žáka.

Diferencuje se vědění o světě – dítě se učí poznávat svět očima jiných lidí, ale také očima různých vědních oborů, očima umění, politiky, víry atd.

Čtvrtá etapa

Dominující činností je: práce, v roli rodičovské péče a výchova.

Integrující rolí je: dospělý, sobě odpovědný muž či žena.

Typické role pro dospělého člověka – role partnerská, rodičovská, profesní. Tyto role nemají vždycky jednoznačně vymezený obsah, zej. role partnerská. Nejasnost v jejich vymezení ztěžuje jejich zvládnutí, člověk vlastně přesně neví, co se od něj očekává. Je to jeden z důvodů rozpadu velkého množství manželství – role manželů není v současné době definována tak přesně, jako bývala dříve. (Vágnerová, 2005)

Proces socializace se završuje nalezením svého postavení ve společenské dělbě aktivit a postavení.

Témata, do kterých materiál patří