Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
utváření stylu
života
utváření etických a estetických krit
rozpoznávání společensko-ekonomické dělby úloh ve společnosti
osvojování a zaujetí profesní role
utváření „MY“
přijetí občanské role
etapy socializace
Socializace je procesem:
a) pernamentním
b) stadiálním – má několik stádií (etap, fází)
Etapy socializace:
J. Řezáč:
dominující je bezprostřední soc. kontakt, manipulace s předměty, završením je vznik „já“
dominující je hra – klíčové jsou interakce „dítě-dospělý“, „dítě-dítě“, „dítě-hračka“, MY (děti) a ONI (dospělí)
dominující je učení – role žáka, objevování světa
objev dospělosti – práce, péče a výchova
První etapa
Dominující aktivitou je: bezprostřední sociální kontakt.
Dítě je v sociálním mikroklimatu – v rodině, v kontaktu s matkou. Matka zajišťuje biologické potřeba dítěte a projevuje mu láskyplný vztah, usmívá se na něj, hladí je, mluví na ně, hraje si s ním atd. Při nedostatku láskyplné péče dochází od narození dochází k závažným obtížím ve vývoji dítěte – psychická deprivace v dětství. (Čáp, Mareš 2001)
Vztah s matkou je pro dítě velmi důležitý. Je to první mezilidský vztah do něhož dítě vstupuje. Prostřednictvím matky se dítě učí vnímat svět – bude se mu jevit takový, jaký mu jej matka prezentovala. V tomto období dochází k diferenciaci vlastní osoby od matky. Dítě začíná chápat své místo mezi blízkými lidmi. Dochází k vydělení „JÁ“.
Druhá etapa
Dominující činností je: hra.
Klíčové interakce: dítě – dospělý, dítě –dítě, dítě – hračka.
Pojem tatínek už není vázán na konkrétní osobu.
Sociální svět se diferencuje na „MY“ = děti a „ONI“ = dospělí. „JÁ“ objevené v předchozí etapě se diferencuje (strukturuje) a zároveň integruje.
Dochází k pronikání ze světa primární skupiny do širší společnosti.
Třetí etapa
Dominující činností je: učení.
Integrující rolí je: role žáka.
Diferencuje se vědění o světě – dítě se učí poznávat svět očima jiných lidí, ale také očima různých vědních oborů, očima umění, politiky, víry atd.
Čtvrtá etapa
Dominující činností je: práce, v roli rodičovské péče a výchova.
Integrující rolí je: dospělý, sobě odpovědný muž či žena.
Typické role pro dospělého člověka – role partnerská, rodičovská, profesní. Tyto role nemají vždycky jednoznačně vymezený obsah, zej. role partnerská. Nejasnost v jejich vymezení ztěžuje jejich zvládnutí, člověk vlastně přesně neví, co se od něj očekává. Je to jeden z důvodů rozpadu velkého množství manželství – role manželů není v současné době definována tak přesně, jako bývala dříve. (Vágnerová, 2005)
Proces socializace se završuje nalezením svého postavení ve společenské dělbě aktivit a postavení.