Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Další způsoby výchovy
podle stylu řízení
autoritativní způsob
důsledky – nezávislí, kamarádští, spokojení, úspěšní
autoritářský způsob
ovládání bez vřelosti, chybí sledování odezvy, oboustranná komunikace
poslušnost, úcta k autoritě,tradici, tvrdá práce
demokratický způsob
dává méně příkazů a podporuje iniciativu
dává přehled o celkové činnosti skupiny a o jejich cílech
shovívavý způsob
autoritu vyžaduje málo
důsledky – pozitivní citové ladění, postrádání přiměřené společenské odpovědnosti, nespolehlivost na sebe, sklon k agresivitě
zanedbávající způsob
(učitelé) neúčastní se života dětí, vyhýbají se oboustranné komunikaci, málo si všímají citů, názorů dětí
nesoustředěnost, rozmařilost, nezájem o výuku, nestálost citů
Sebedeterminace a sebevýchova
- správná výchova je ta, která vede k sebevýchově
Existují případy dětí, které se v nepříznivých podmínkách rodinných a popř. i biologických vyvíjí překvapivě příznivě, vytyčují si adekvátní cíle a usilují o jejich splnění. U takových osob jsou zjištěny tyto vnitřní momenty:
silná vnitřní motivace
potřeba činnosti (radost z činnosti samé), zvídavost
živý sangvinický temperament, projev kladných emocí směřujících ke spolupráci, afiliaci
návyk zabrat se v zátěžové situaci do činnosti, např. zájmová činnost, práce studium
Sebevýchova – cílené a dlouhodobé úsilí o formování sebe samého k vytčenému cíli
Člověk při tom využívá zkušeností vlastních i převzatých od významných druhých, využívá se také zkušeností v uměleckých dílech, ve sdělovacích prostředcích, ve filozofické a psychologické literatuře, příručkách o autoregulačních technikách apod.
Sebevýchova předpokládá:
Sebepoznání – nedostatky v sebepoznání vede k tomu, že si člověk vytyčuje neadekvátní cíle
Motivaci – působí vnitřní potřeby i vnější pobídky. Pobídkou může být např. neúspěch, nezdar, vyhrocená situace, při které jedinec poznal a zhodnotil nezbytnost svého chování
Vůli – je to dlouhodobý, mnohdy celoživotní proces, je třeba vytrvalosti
Jedinec může k sebepoznání a sebevýchově využívat také speciální prostředky: např. speciální literatura, přednášky, besedy, výcvik autogenního tréninku, služby manželských a předmanželských poraden aj.
Tři stadia sebevýchovy:
Přítomný scénář, podle nějž jedinec dosud žije - jedinec usiluje o lepší poznání vlastního života a nevyužitých možností – jak jinak a lépe by mohl zvládnout své úkoly a těžkosti, dosahuje tak lepšího sebepoznání
Preferovaný scénář, o který bude usilovat – vytyčuje si cíle – splnitelné, s realistickými termíny plnění
Přechod od nastíněného (preferovaného) scénáře k realizaci – jak začít s realizací a jak v ní vytrvat