Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Další způsoby výchovy

podle stylu řízení

  1. autoritativní způsob

  • důsledky – nezávislí, kamarádští, spokojení, úspěšní

  1. autoritářský způsob

  • ovládání bez vřelosti, chybí sledování odezvy, oboustranná komunikace

  • poslušnost, úcta k autoritě,tradici, tvrdá práce

  1. demokratický způsob

  • dává méně příkazů a podporuje iniciativu

  • dává přehled o celkové činnosti skupiny a o jejich cílech

  1. shovívavý způsob

  • autoritu vyžaduje málo

  • důsledky – pozitivní citové ladění, postrádání přiměřené společenské odpovědnosti, nespolehlivost na sebe, sklon k agresivitě

  1. zanedbávající způsob

  • (učitelé) neúčastní se života dětí, vyhýbají se oboustranné komunikaci, málo si všímají citů, názorů dětí

  • nesoustředěnost, rozmařilost, nezájem o výuku, nestálost citů

Sebedeterminace a sebevýchova

- správná výchova je ta, která vede k sebevýchově

Existují případy dětí, které se v nepříznivých podmínkách rodinných a popř. i biologických vyvíjí překvapivě příznivě, vytyčují si adekvátní cíle a usilují o jejich splnění. U takových osob jsou zjištěny tyto vnitřní momenty:

  • silná vnitřní motivace

  • potřeba činnosti (radost z činnosti samé), zvídavost

  • živý sangvinický temperament, projev kladných emocí směřujících ke spolupráci, afiliaci

  • návyk zabrat se v zátěžové situaci do činnosti, např. zájmová činnost, práce studium

Sebevýchova – cílené a dlouhodobé úsilí o formování sebe samého k vytčenému cíli

Člověk při tom využívá zkušeností vlastních i převzatých od významných druhých, využívá se také zkušeností v uměleckých dílech, ve sdělovacích prostředcích, ve filozofické a psychologické literatuře, příručkách o autoregulačních technikách apod.

Sebevýchova předpokládá:

Sebepoznání – nedostatky v sebepoznání vede k tomu, že si člověk vytyčuje neadekvátní cíle

Motivaci – působí vnitřní potřeby i vnější pobídky. Pobídkou může být např. neúspěch, nezdar, vyhrocená situace, při které jedinec poznal a zhodnotil nezbytnost svého chování

Vůli – je to dlouhodobý, mnohdy celoživotní proces, je třeba vytrvalosti

Jedinec může k sebepoznání a sebevýchově využívat také speciální prostředky: např. speciální literatura, přednášky, besedy, výcvik autogenního tréninku, služby manželských a předmanželských poraden aj.

Tři stadia sebevýchovy:

  1. Přítomný scénář, podle nějž jedinec dosud žije - jedinec usiluje o lepší poznání vlastního života a nevyužitých možností – jak jinak a lépe by mohl zvládnout své úkoly a těžkosti, dosahuje tak lepšího sebepoznání

  2. Preferovaný scénář, o který bude usilovat – vytyčuje si cíle – splnitelné, s realistickými termíny plnění

  3. Přechod od nastíněného (preferovaného) scénáře k realizaci – jak začít s realizací a jak v ní vytrvat

Témata, do kterých materiál patří