Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. Změny názorů

Podle antických stoiků, podle buddhistů a taoistů: „Pocit štěstí nebo neštěstí vyplývá ze správných, nebo naopak nesprávných názorů“.

V poradenském procesu a převýchově lze pomoci člověku k tomu, aby si uvědomil, které z uvedených názorů zastává (někdy si je nepřiznává, ale chová se podle nich). Po zjištění neadekvátního názoru lze říci: Kdo žije s takovým názorem, tomu se těžko žije; myslíte, že musíte dál žít s takovým názorem? Poradce uvede nesprávný názor do extrémní podoby. Vyzve klienta k tomu, aby si formuloval názor alternativní, správný. Ukáže, že nesprávný názor je v rozporu s nějakou hodnotou, která je pro klienta velmi důležitá. Předvádí konkrétně, že klient nemá před sebou jedinou možnost způsobu života, že lze žít i jinak, lépe a šťastněji.

20. Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko – psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova.

Psychologické prostředky výchovy

Jakýkoliv záměrný verbální i neverbální projev, emoční stav, manipulace prostředím, který ovlivňuje psychiku jedince, vývoj či změnu psychiky osobnosti.

- kromě samostatné skupiny vyučovacích metod mezi ně patří:

Požadavky

- patří k základním výchovným prostředkům

- požadavky rodičů, učitelů, vychovatelů jsou součástí požadavků kladených životem a prostředím – zprostředkují dítěti požadavky společnosti – právní a morální normy, pravidla soužití, …

Nedostatek požadavků – osobnost dítěte se nevyvíjí, nebo se vyvíjí jen v malé míře

Nadměrně vysoké požadavky – přetěžování dítěte, působí nepříznivě na člověka, jeho psychosomatický vývoj – labilita, neurotizace

Optimální jsou požadavky střední, které mírně překračují přítomné předpoklady jedince a postupně se zvyšují..

Pozor na rozpor požadavků rodiny, školy a vrstevníků – to může vést k vnitřním konfliktům. Optimální situace je taková, když rodina, škola a skupina vrstevníků klade na dítě požadavky stejné, popř. takové, které si vzájemně ostře neodporují.

Důležitá je také kontrola plnění požadavků – jinak je dítě nebere vážně, výchova je nedůsledná.

Odměny a tresty. Povzbuzení

- odměny a tresty patří k nejběžnějším výchovným prostředkům, výchova by se však na ně neměla redukovat (obzvl. jen na tresty)

Odměna – takové působení „vychovatele“ (rodičů, učitelů, vychovatelů, sociální skupiny), které

1. vyjadřuje kladné společenské hodnocení tohoto chování či jednání

2. přináší vychovávanému uspokojení některých jeho potřeb, libost, radost

Odměny:

  • pochvala, úsměv, projev sympatie, kladného hodnocení, kladného emočního vztahu

  • dárek věcný nebo peněžní

  • umožnění činnosti nebo zážitků, po kterých dítě silně touží: výlet, návštěva sportovního utkání apod.

Témata, do kterých materiál patří