Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Změny názorů
Podle antických stoiků, podle buddhistů a taoistů: „Pocit štěstí nebo neštěstí vyplývá ze správných, nebo naopak nesprávných názorů“.
V poradenském procesu a převýchově lze pomoci člověku k tomu, aby si uvědomil, které z uvedených názorů zastává (někdy si je nepřiznává, ale chová se podle nich). Po zjištění neadekvátního názoru lze říci: Kdo žije s takovým názorem, tomu se těžko žije; myslíte, že musíte dál žít s takovým názorem? Poradce uvede nesprávný názor do extrémní podoby. Vyzve klienta k tomu, aby si formuloval názor alternativní, správný. Ukáže, že nesprávný názor je v rozporu s nějakou hodnotou, která je pro klienta velmi důležitá. Předvádí konkrétně, že klient nemá před sebou jedinou možnost způsobu života, že lze žít i jinak, lépe a šťastněji.
20. Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko – psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova.
Psychologické prostředky výchovy
Jakýkoliv záměrný verbální i neverbální projev, emoční stav, manipulace prostředím, který ovlivňuje psychiku jedince, vývoj či změnu psychiky osobnosti.
- kromě samostatné skupiny vyučovacích metod mezi ně patří:
Požadavky
- patří k základním výchovným prostředkům
- požadavky rodičů, učitelů, vychovatelů jsou součástí požadavků kladených životem a prostředím – zprostředkují dítěti požadavky společnosti – právní a morální normy, pravidla soužití, …
Nedostatek požadavků – osobnost dítěte se nevyvíjí, nebo se vyvíjí jen v malé míře
Nadměrně vysoké požadavky – přetěžování dítěte, působí nepříznivě na člověka, jeho psychosomatický vývoj – labilita, neurotizace
Optimální jsou požadavky střední, které mírně překračují přítomné předpoklady jedince a postupně se zvyšují..
Pozor na rozpor požadavků rodiny, školy a vrstevníků – to může vést k vnitřním konfliktům. Optimální situace je taková, když rodina, škola a skupina vrstevníků klade na dítě požadavky stejné, popř. takové, které si vzájemně ostře neodporují.
Důležitá je také kontrola plnění požadavků – jinak je dítě nebere vážně, výchova je nedůsledná.
Odměny a tresty. Povzbuzení
- odměny a tresty patří k nejběžnějším výchovným prostředkům, výchova by se však na ně neměla redukovat (obzvl. jen na tresty)
Odměna – takové působení „vychovatele“ (rodičů, učitelů, vychovatelů, sociální skupiny), které
1. vyjadřuje kladné společenské hodnocení tohoto chování či jednání
2. přináší vychovávanému uspokojení některých jeho potřeb, libost, radost
Odměny:
pochvala, úsměv, projev sympatie, kladného hodnocení, kladného emočního vztahu
dárek věcný nebo peněžní
umožnění činnosti nebo zážitků, po kterých dítě silně touží: výlet, návštěva sportovního utkání apod.