Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

do stádia situačního – jsou orientováni na svět kolem, ne na své nitro (já – není středem)

- stadium akční - prepuberta, povrchní sebepoznávání na pozadí „my“

- tak jak je hodnotí skupina, tak oni hodnotí sebe

- sebepojetí – sebehodnocení:

- hlavní složka jáství, důležitý pojem ve výchově

- jak se chci jevit druhým, jakým chci působit dojmem

- tříšť nestabilních a odporujících názorů o sobě (tvrdí o sobě, že se ničeho nebojí, ale před

usnutím u něj někdo musí sedět)

- něco tvrdí, něco jiného dělá

- stává se postupně realističtější (z pilota → mechanik)

- vzory – berličky – rodiče už v 15-ti letech nejsou vzorem

- sebevědomí:

- podstatně ovlivňuje rodina → sebeúcta, optimismus

- rodina nemá dítě příliš chválit ani příliš shazovat – realisticky hodnotit

- zrcadlové teorie – dítě je hodně závislé na tom, co si o něm rodiče říkají

- teorie modelu – dítě se ztotožňuje se sebedůvěrou otce či matky, nezajímá ho hodnocení

- jak pěstovat sebedůvěru?

- nedělat za ně věci, co mohou zvládnout samy, získat optimální přístup k realitě, ke světu

- ve škole – prospěch je výrazem schopností a píle – to si dítě musí uvědomit; nadprůměrné

děti mají se spolužáky problémy

- volný čas - kamarádi – děti nemají vlastní kritéria, hodnotí se podle vydobytého postavení

ve skupině (přezdívky)

- vzdorovitost vede často k samostatnosti, urážlivost - v hrdost (Sobota)

Počátky sebepojetí tvoří na počátku dětství ještě tříšť nestabilních („jsem malá hospodyňka“) a odporujících si názorů o sobě („nebojsa“ neusne sám, „velká“ se mazlí aj.), které se v dalším vývoji stávají realističtější (pilot mechanikem). Vzory si děti vybírají postupně stále vzdálenější od rodiny (rodiče v 7 letech jen 30 %, v 10 letech 9 %, v 15letech 0 %). Vliv sexuální role na hochy (odvaha, nepláče, pere se) a dívky (usměvavá ochota, citlivost, křehkost, vzhled).

(Čačka)

Sebepojetí (Jaký se mi líbí být) je více či méně propracované a ucelené imaginativní „jádro subjektivity“, je to představa (egoidentita, egokoncepce) „Jak chci působit na jiné“, která se ve své nejvyspělejší podobě stává relativně stabilním východiskem osobité orientace i projevů osobnosti.

V egoidentitě mohou převládat hlediska:

1) „sociální identity“ („fasádové Já“, socializovaná identifikace se společensky žádoucími

vzory), nebo spíše

2) „osobní identity“ („introspektivní Já“ formované subjektem v rámci vnitřní racionálně-

emocionální součinnosti).

Sebepojetí může zůstat i fixováno na některé méně vyspělé úrovni, optimálně však probíhá vývoj sebepojetí od difúzní totožnosti (bez jednotného sebepojetí) přes stadium „předurčenosti“ (nesamostatné přebírání hledisek sebeřízení), krizi identity (hledání a tápání, které akceleruje proces samostatného sebeurčení), až po úroveň zralé totožnosti, přecházejí přímo do odpovědného uplatňování přijatých hledisek.

Témata, do kterých materiál patří