Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

netýkají přímo školy, práce, povinností,

  • Ve svém chování a jednání přihlíží k myšlení a citům žáků.

  • Podporuje samostatnost a iniciativu žáků, dává jim podíl na odpovědnosti a rozhodování

  • Působí spíše vlastním příkladem než přímými příkazy a zákazy

  • Při vyučování nemluví stále sám, nechá mluvit žáky

  • Neužívá příliš často odměny a trest

  • Nemůže se zcela obejít bez trestů: trestá však tak, aby neponižoval žáka;

  • Pomáhá izolovaným jednotlivcům zařadit se do skupiny. Dbá na to, aby byly ve skupině správné vztahy, aby např. silnější nebyli bezohlední ke slabším.

Formování zájmů

Zájem – je trvalá snaha člověka zabývat se předměty, nebo činnostmi, kterého upoutávají z poznávací, nebo citové stránky. Vyznačuje se trvalým zaujetím, které je výběrové, přičemž předmět zájmu je pokládán za něco důležitého a zabývání se jím je preferováno před jinými aktivitami.

Charakteristika zájmu: - hloubka (jak moc se o obor zajímáme);

- trvalost – přechodnost;

- jednostrannost – mnohostrannost

- zájmy mohou přispívat k tomu, aby byl život radostný, vnitřně bohatý, smysluplný

- naopak nedostatek zájmů bývá spjat s nudou, životní nespokojeností, nebo i s nežádoucími až patologickými formami života. U dětí a mládeže je nedostatek zájmů spjat s prospěchovými i kázeňskými problémy

Druhy zájmů:

1. materiální – snaha uspokojit své materiální potřeby

2. společenské – nesledují osobní cíle, ale úsilí přispět ke společné věci

3. duchovní – intenzivní snaha poznávat různé oblasti života

4. aktivní – do jejichž činnosti se zapojujeme

5. pasivní – člověk nevyvíjí aktivitu, pouze vnímá předmět svého zájmu

Záliba = vyhraněný zájem.

Vývoj zájmů:

Zájem představuje nejen citově přitažlivou, ale i trvalejší zaměřenost na určitou oblast s cílovou orientací.

Zájmy zahrnují poznávací, citové i volní funkce, projevují se ve hře, zpočátku nevyhraněné.

Při analýze zájmů dětí sledujeme zaměření, intenzitu a strukturu pohnutek.

8 – 9 let → zájem se projevuje jako „největší radost“ ze zvládnutí (háčkování, šplhu, …), „touha“ po zvládnutí (hvězdy, plavání, …) . Děti zpočátku kopírují zájmy okolí.

9 – 12 let → zájmy orientované na vrstevnické skupiny – kopaná, vybíjená, … Provozování zájmů v zařízeních pro mládež (kde zájmy chybí – delikvence,…)

13 – 18 let → zájmy se vyhraňují, stabilizují, zůstávají však jedinečné. Svoboda jejich volby, intenzita a charakter je závislá na vývoji dané životní situaci. Nejrozšířenější: zájem o sport, s věkem posun do oblasti technické, humanitní, umělecké, přírodovědné, ….

Diferenciace zájmů je vázána na:

- vzdělání

- pohlaví

- inteligenci

Formování sebehodnocení a sebepojetí

Mnoho problémů – výchovných i mentálně hygienických je spjato s nedostatky ve formování autoregulačního subsystému osobnosti, který se označuje termínem já (self). Jeho složky jsou: sebepojetí; sebehodnocení; sebedůvěra; názory na sebe samého ve vztahu ke světu; hodnoty, které člověk přijal za své; aktivnost – pasivnost osobnosti.

Témata, do kterých materiál patří