Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- jde o období primárního rozvoje poznávacích procesů. Jeho označení vyplývá ze skutečnosti, že poznávání malého dítěte je závislé na smyslovém vnímání a motorických dovednostech (tj. manipulaci s poznávanými objekty). Poznávání a učení probíhá na úrovni konkrétního kontaktu s reálným světem.
Předoperační období
a) předpojmové, symbolické
Dítě užívá symboly k označování objektů nebo činností, aniž by objekty muselo vidět nebo činnost skutečně provádět.
Symbolické myšlení se projevuje v dětské hře – např. dítě krmí panenku kamínky, které představují bonbony. Jasně si při tom uvědomuje, že kamínek symbolizuje bonbon a bonbon je symbolizován.
b) názorné, intuitivní
Dítě začíná uvažovat v pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podobností. Dítě začíná chápat, že některé předměty může pojmenovat společným názvem – např. stromy, hračky,
Myšlení předškolního dítěte ještě nerespektuje zákony logiky - je „prelogické“, a tudíž je nepřesné, má mnohá omezení. Dětské uvažování ulpívá na zjevné podobě světa.
Centrace – dítě se soustředí (ulpívá) pouze na jeden znak (obvykle vizuálně nápadný) a přehlíží ostatní méně výrazné, i když mnohdy významnější znaky
Např. naplníme-li dvě stejné sklenice tekutinou – dítě vidí, že je v nich stejně, pak obsah jedné přelijeme do úzké vysoké sklenice - dítě tvrdí, že je v ní „víc“ tekutiny pouze proto, že její hladina je výše.
Egocentrismus – dítě není schopno vidět svět jinak, než ze sebestředného, subjektivního hlediska. Děti si ještě nedokáží uvědomit, že mohou být i jiná hlediska, než jejich vlastní.
Např. když dítě nechce, aby je někdo jiný viděl, zakrývá si rukama oči
nebo např. 4leté dítě odpoví kladně na otázku zda má bratra, avšak na otázku, zda-li má jeho bratr sourozence odpoví záporně. Dle jeho názoru nemá, protože v rodině žádné další dítě není (sebe vynechá).
Ireverzibilita – nechápe vratnost různých proměn. Změnu situace chápe jako definitivní. Např. nechápe, že pokud vezmeme z talíře dva koláče, zbude jich určitý počet. Když je dáme zase zpátky na talíř, koláčů bude stejně jako na začátku.
Stadium konkrétních logických operací
- v období vstupu do školy začínají děti uvažovat jiným způsobem. Začínají respektovat základní zákony logiky a jejich myšlení je vázané na konkrétní skutečnost. Myšlení operuje s představami a symboly, které mají jednoznačný, konkrétní obsah.
Decentrace – je opakem sebecentrace. Znamená schopnost posuzovat skutečnost podle více kritérií, brát v úvahu různé souvislosti a vztahy. Dítě si začíná uvědomovat, že lidé mohou mít různé názory, dokáže se dívat na svět očima někoho jiného.
Konzervace (zachování) vědomí trvalosti. Znamená pochopit podstatu určité skutečnosti a dále rozeznat její totožnost za jiných okolností. Např. sestavíme dvě řady bonbonů o stejném počtu a délce, pak jednu z nich roztáhneme, aby byla delší než druhá a zeptáme se dítěte, kde je jich víc, dítě však již pochopí, že je bonbonů stejně.
Reverzibilita (zvratnost) - chápání vratnosti různých proměn, logických operací. Změna situace už není chápána jako definitivní. Např. vezmeme-li z talíře dva koláče, zbude jich určitý počet. Když je dáme zase zpátky na talíř, koláčů bude stejně jako na začátku.