Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Využijeme psychologických poznatků o činnostech ve volném čase a o sociálních skupinách, zej. o skupině vrstevníků.

6. Souhrnná charakteristika

  • Příznivé výkony, projevy a vlastnosti (zájmy, schopnosti a dovednosti, svědomitost a vytrvalost, komunikace a vztahy k lidem aj.)

  • Problémy a nedostatky: v čem spočívají, jejich pravděpodobné vysvětlení; jak se dosud řešily, co se při řešení osvědčilo a co ne.

  • Cíle a budoucí vývoj: jak je vidí žák, rodina, učitelé; dosud nevyužité možnosti žáka, rodiny, školy, dalších osob či institucí; návrhy na opatření ve výchově, zdravotní a sociální péči, v práci s rodinou, ve spolupráci s psychologem.

Především se snažíme vyvarovat schematizujícího postupu, který vidí u žáků jen příznivé nebo naopak nepříznivé znaky. U žáka s výraznými nedostatky s e snažíme vyčlenit jeho relativně příznivé stránky – těch přece využíváme v další výchově či převýchově.

18. Psychodidaktika. Učení a kognitivní rozvoj (vytváření návyků, osvojování vědomostí a dovedností, „intelektové“ učení): vytváření soustav představ a pojmů; učení se řešení problémů; senzomotorické učení a dovednosti; psychologická problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií.

Psychodidaktika – interdisciplinární teorie, která propojuje přístupy a poznatky obecné didaktiky, psychologie učení, kognitivní psychologie vědění a dalších.

Její podstatou je poznání, že vzdělávací procesy (nejen ve školním prostředí) je nutno vysvětlovat též psychologických zřetelů. K tomu byly vytvořeny četné koncepce psychodidaktiky. (Ped.slovník)

Učení – je získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. „Vše co není naučené, je vrozené!“ (Čáp, 2001) ot.8

Zákony učení:

1. Zákon motivace:

druhy motivace:

-vnitřní - psychický stav nutící jedince něčemu se naučit pro vlastní užitek

-vnější - stav, kdy se jedinec učí, protože musí

-pozitivní - odměny, pochvaly

-negativní - tresty

Hodnotnější je vnitřní motivace a lepší výsledky následují po pozitivní motivaci

2. Zákon zpětné vazby (informace)

Zpětná vazba: Rozumíte tomu? Kdo rozumí? Kdo nerozumí? Kdo trochu rozumí a trochu nerozumí? Pak: Čemu rozumíte jen částečně? Znovu vysvětlit a pak pokračovat.

Slouží k informování učícího se i učitele o pokračování a výsledku učení. Rozbor chyb je také zpětná vazba

Programové vyučování - látka rozdělená do jednotlivých kroků, dokud nezvládnu jeden, nepostoupím

3. ZÁKON PŘENOSU (transfer)

Proces, jehož podstata spočívá v tom, že dříve osvojená látka ovlivňuje učení nové látce.

Druhy transferů :

-pozitivní - osvojené pozitivně, ovlivňuje osvojované

-negativní - osvojené negativně, ovlivňuje osvojovanou látku (nazývá se též interference)

-specifický - týká se podobných látek

Témata, do kterých materiál patří