Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Mikroklimatické podmínky
- podmínky tepelné a vzdušné pohody ve školní třídě: teplota vzduchu 16 - 18ºC – před příchodem do třídy, vlhkost vzduchu 40 - 60%, obsah CO2, proudění vzduchu, teplota předmětů a ploch, svěžest vzduchu, znečištění vzduchu.
Organizační a materiálové podmínky
Systém a délka přestávek – i v hodině, rozložení vyučování (dny, týdny, rok), rozložení zátěže (dána povahou předmětu, rozvržení úkolů), časový rozvrh , uzpůsobení nábytku a pomůcek
Syndrom vyhoření (burnout):
- vyčerpání fyzických a psychických sil, ztráta zájmu o práci
- eroze profesionálních postojů, které se projevují především u pracovníků tzv. pomáhajících profesí (sociální pracovníci, pedagogové, zejména speciální)
- značný podíl na tomto jevu mají stres, časová náročnost povolání, administrativní zásahy, které rušivě ovlivňují práci, apod.
- prevencí je osvojení si technik předcházení a snižování stresu, plánování a managament času, oddělení práce a osobního života, snaha o profesionální růst
- vyskytuje se u lidí, kteří pracují s jinými lidmi (učitelé, lékaři, zdravotní sestry, sociální pracovníci, manažeři, politici,…)
Průběh vyhoření:
Nadšení – pracovník má vysoké ideály, angažuje se jak pro organizaci v níž pracuje, tak pro lidi, kterým má pomáhat
Stagnace (uváznutí) – původní představy se nedaří uskutečňovat, požadavky organizace a klientů začínají pracovníka obtěžovat
Frustrace (zmaření) – pracovník nerad chodí do práce, je svým zaměstnáním zklamán
Apatie (netečnost) – pracovník vnímá klienty nepřátelsky, dělá jen to nejnutnější
Syndrom vyhoření – je dosaženo naprostého vyčerpání
Příznaky:
chronický stav vyčerpání
utlumení dřívější aktivity, iniciativy a kreativity
depresivní, podrážděná nálada, pocit „otrávenosti“, nudy,, absurdity, rezignace
změny v postoji j činnosti, které se člověk plně věnuje – od původního nadšení přechod k lhostejnosti až odporu
změna ve vztahu k lidem – komunikace se pro člověka stává nepříjemnou a vytrácí se snaha pomáhat druhým
značně snížené sebevědomí
ztráta ideálů
různé somatické obtíže
zvýšené riziko vzniku závislosti (na kouření, alkoholu aj.)
Když se změní situace, ve které syndrom vyhoření vznikl, a také postoj člověka k situaci, činnosti, vztahům a podmínkám, syndrom se oslabuje až mizí. Při obnovení zátěže, zvláště při ztrátě pocitu smysluplnosti, se obtíže obnovují.
Syndromu vyhoření lze čelit a také předcházet řadou opatření, které obecně podporují příznivý vývoj osobnosti a duševní zdraví:
dobré a detailní ujasnění si životních cílů a smyslu vlastní práce
adekvátní, mnohostranný životní styl, střídání práce s odpočinkem, zájmovými činnostmi a zábavou (opak „workoholismu“)
zlepšení komunikace v rodině i ve škole (příp. s využitím výcvikových kurzů či příruček věnovaných komunikačním dovednostem)
sociální podpora blízkých lidí, rodiny, kolegů, osob vystavených stejnému riziku
postup vedení školy i celé společnosti ve směru zlepšení podmínek pro učitele, jejich profesní perspektivy a společenského postavení