Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vztah učitele a žáka musí být především postaven na vzájemném respektu. Pokud učitel nerespektuje žáka, nemůže očekávat, že žák bude respektovat jeho. Respekt nemůže být ostaven na mocenské převaze učitele nebo na důkladně propracovaném školním řádu. Respekt se vyznačuje vzájemnou důvěrou a svobodou. Důvěrou, že nebudu raněn ve svých citech a očekáváních a svobodou otevřeně diskutovat o věcech příjemných i nepříjemných. Zejména na 1. stupni ZŠ je vztah mezi dítětem a jeho učitelem či učitelkou zcela zásadní. Dítě potřebuje, aby je měl učitel rád, aby k učiteli cítilo důvěru a aby se na spolupráci a setkávání s ním těšilo. Musí mít pocit, že mu ve škole rozumí, i když dokonale nesplňuje výkonová očekávání, požadavky osnov, i když je v něčem pozadu či naopak velmi napřed. Dítě se potřebuje cítit ve škole spokojené, potřebuje chodit do školy rádo. Pedagogická očekávání nesmí nikdy zastínit potřebu zdravého vývoje dítěte. Ambice učitele děti něčemu naučit nikdy nesmí zastínit ambici mít ve třídě spokojené děti. Děti se chtějí učit, do první třídy se těší, chtějí být velké a chytré. Pokud se chceme dozvědět, zda to děláme dobře, zeptejme se jich, zda se těší i do druhé třídy.
Psychické stavy žáka výrazně ovlivňují průběh a výsledky učení. Pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími faktory, jako je únava.
Únava - vzniká jako důsledek činnosti člověka, je to psychofyzický stav lidského organismu. Podstatou únavy je porucha mezi základními nervovými procesy, mezi podrážděním a útlumem
Příznaky únavy - nechuť k práci, nezájem, nejistota, nerovnoměrnost výkonu, pokles iniciativy, podrážděnost, neadekvátní reakce, zhoršení spolupráce, změny pozornosti, zhoršení motorické činnosti, prodloužení reakční doby, poruchy úsudku.
Druhy únavy: subjektivní - objektivní; emocionální - tělesná (fyzická) - psychická;
Velkou úlohu hraje motivace. Jestliže nás práce baví, nepociťujeme subjektivní únavu tak brzy, jako v případě nepříjemné práce.
Fyzická únava - okolí tuto únavu uznává
Psychická únava- práce dětí,příprava do školy…- způsobuje únavu- někteří rodiče ji neuznávají
Emocionální únava- únava z očekávání, z rozhodování, z nedostatku informací, z očekávání výsledku. Pozor, většina tuto únavu neuznává, mnohdy ani sám člověk tuto únavu neuznává.
Stupně únavy - malátnost; přepětí; vyčerpání
Únava se odstraňuje odpočinkem: aktivní-pasivní
Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila
Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti.
Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu. Z hlediska fyziologického vykazuje mozek stejnou činnost, jako při bdění. Syndrom chronické únavy - těžká ospalost.