Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Nepozornost, podrážděnost dětí mohou být dány nedostatkem spánku.
Závažným faktorem duševní hygieny ve škole je správně sestavený rozvrh hodin. Sestavený musí být z hlediska výkonnosti člověka.
Výkonnost se během dne mění: Nejvyšší výkonnost (7-12 hod.), pak klesá k dennímu minimu (13-15 hod.), odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá až k minimu (3 hod.).
V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).
Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.
V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles.
Dodržování těchto zásad a požadavků znamená prevenci nadměrného zatěžování žáka, kdy může docházet až k přetěžování. Obecně jde o takovou situaci, kdy jsou na žáka kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti, tento stav je dlouhodobý a je také žákem jako zátěžový přijímán.
Prevence přetěžování má dvě základní stránky:
- kvantitativní – poměr mezi množstvím práce a množstvím odpočinku.
- kvalitativní – usměrňování podmínek, za nichž školní práce probíhá.
Spánek – základní biogenní vitální potřeba, jejíž uspokojení je nezbytné pro přežití. Psychohygienické hledisko zdůrazňuje nezbytnost dostatečné délky spánku v jednotlivých fázích životního vývoje lidského jedince. nepřerušovaný spánek by měl trvat: 1.- 4. ročník ZŠ (13 - 11 hod), 5.- 8. ročník ZŠ (11 – 10 hod), 14 – 18 let (9 – 8 hod)
Oblasti psychohygienických podmínek školního prostředí
Akustické podmínky
- významně ovlivňují duševní pohodu a v důsledku toho i výkonnost žáků a učitelů. Ozvučení třídy je zkoumáno z hlediska intenzity hluku, frekvence hluku, trvání v čase, zvukové odrazivosti, propustnosti a dozvuku.
- akustická pohoda závisí při školní výuce na těchto činitelích:
na hlasitosti přednesu učitele
nepřítomnosti echa
hladina zvuku by měla mít nízkou intenzitu vzhledem k hlasitosti projevu učitele
místnost, školní třída by měla mít tzv. „hluchá místa“, zvuk má být rozdělen v prostoru rovnoměrně.
Následky hluku – vyšší krevní tlak, výskyt žaludečních a dvanácterníkových vředů, neurotické příznaky,…
Hůře se snášejí hluboké a vysoké frekvence, přerušovaný zvuk, nepravidelný rytmus, hluk z různých směrů, velké přechody mezi tóny.
Optické podmínky
Jsou z hlediska duševní hygieny fyzikálního prostředí považovány za prvořadé, neboť většina informací při školní výuce je zprostředkována vizuálně. Optické podmínky jsou zkoumány především ze dvou hledisek, a to z fyzikálních vlastností osvětlení (intenzita osvětlení mezi 50-70 lx, lepší denní světlo, umělé – žárovka 60W osvětluje čisté pracovní místo nemá svítit do očí, rovnoměrnost a směr osvětlení – praváci zleva a leváci zprava) a emociálně psychologických (barevných) vlastností prostředí – školní třídy. Je tak využíván specifický účinek barevného tónu a tzv. barev studených, působících relaxativně, tlumivě a sedativně, příp. opačný stimulující a aktivizující účinek barev teplých, zvl. červené. Nelze opomenout rovněž fyzikální vlastnosti barev – sytost, výraznost, světlost, odrazivost.