Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- můžu ovlivňovat, nejvíce se uplatňují následující zásady psychohygieny:
Psychohygiena = duševní hygiena
- systém vědecky propracovaných pravidel a rad sloužících k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševního zdraví, rovnováhy
- snaha zabránit vzniku poruch duševního zdraví
Význam duševní hygieny – prevence duševních chorob (neuróz)
prevence somatických onemocnění (utužování imunity)
význam pro zlepšení pracovního výkonu
význam pro životní spokojenost, pohodu
význam pro zlepšování mezilidských vztahů
Duševní hygiena doporučuje: - správnou životosprávu (dostatek spánku, nekouřit, pravidelné střídání práce a odpočinku, zdravá strava…)
-
relaxační techniky (Schulzův autogenní trénink, Jacobsonova relaxace)
-
předcházet stresujícím situacím
Zásady psychohygieny:
Pracovní prostředí – pracovní prostředí by proto mělo být upraveno a vybaveno hygienicky. Úprava by se měla týkat i estetické stránky, aby prostředí působilo příjemně. Měly by se kontrolovat fyzikální podněty, které přicházejí z vnějšího prostředí (světlo, hluk, teplota, vlhkost vzduchu), měl by být zajištěn dostatek pracovního prostoru, větrání a dostatečné materiální vybavení.
Životospráva – zahrnuje výživu -vhodné složení potravy a pravidelnost v jídle,nepřejídat se
spánek – délka, kvalita
vhodné rozložení odpočinku a zátěže – nutný pohyb a tělesná práce
Organizace práce – je nutné naučit se hospodařit s časem i vlastními silami.
Měli bychom dbát na pořádek ve věcech i na přiměřené osobní pracovní tempo.
Pravidelný denní rytmus práce a odpočinku
Systém hodnot – duševní hygiena úzce souvisí s naším systémem hodnot
objektivní sebepoznání a sebehodnocení
reálný pohled na své okolí, cíle, smysl života
soulad v mezilidských vztazích
orientace v příčinách svých nálad
cílevědomou práci na sobě samém.
Adaptace
je proces sociálního a společenského přizpůsobování se
osobní zvládání problémů, otázku sebeovládání
závisí na vlastnostech temperamentu, schopnostech, aktuálních motivech
Maladaptace
snížená schopnost adaptace, nerozhodnost
nepřizpůsobivost, nebo zhoršená adaptace (zejména ve smyslu sociální přizpůsobivosti)
ve škole se vyskytuje hlavně maladaptivní profesní a studijní orientace - žák projevuje nerozhodnost v tom jaké povolání si má vybrat, neangažovanost při volbě povolání, pasivitu, lhostejnost k vlastní budoucnosti.
projevuje se hlavně poruchami chování obecně a poruchami chování obecně a poruchami učení specificky ve školním prostředí (antisociální chování)}.
Typy maladaptace – únik do fantazie, ješitnost, sebeidealizace, úzkostlivá konformita, adaptace útokem.
Vztah učitele a žáka je mezilidský vztah, který ovlivňuje průběh i výsledek učitelova vyučování, žákova učení, kvalitu jejich spolupráce, sociální percepci, emociální a motivační aspekt výuky. Tento vztah je dán obecními sociálními rolemi, které oba zastávají a potom zvláštnostmi obou aktérů (pohlaví, věk, očekávání), zvláštnostmi jejich očekávání, zvláštnostmi vyučovacího předmětu, délkou a frekvencí jejich vzájemného setkávání…