Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Předpoklad neměnnosti psychických vlastností, přehlížení možností dalšího vývoje osobnosti – tento předpoklad vychází z pesimistického postoje k člověku a životu. Učitel si vytváří o žákovi relativně statický obraz, odpovídající krátkému úseku jeho vývoje. (zvláště nepřiměřené je předpokládat neměnnost vlastností zjištěných u dítěte či mladistvého, který se ještě prudce vyvíjí)

Shromažďování údajů o osobnosti žáka a jejím vývoji:

Učitel je často při poznávání žáků ve výhodě před psychologem a lékařem – je s dětmi v každodenním styku po dobu celého školního roku, často může žáky sledovat i po několik let, není omezen na jednorázová vyšetření. Učitel má příležitost zejména:

  • sledovat činnosti, výkony a chování žáků v přirozených podmínkách

  • sledovat emoční projevy žáků ve vztahu k činnostem, výkonům, úspěchům a nezdarům

  • sledovat sociální komunikaci a interakci žáků, jejich sociální role a vztahy

  • pozorovat projevy téhož žáka v různých situacích a podmínkách – při výkladu učitele, při písemné práci, při řešení úlohy ve skupině, o přestávce, cestou do školy, na exkurzi, na výletě, při únavě nebo začínající nemoci, po úspěchu i nezdaru, po konfliktu se spolužáky či učitelem atd.

  • komunikovat se žákem a sledovat jeho projevy, vést rozhovor se žákem, jeho rodiči, spolužáky atd.- srovnávat pohledy různých osob na stejnou skutečnost

  • doplňovat svá poznání žáka údaji z vyšetření psychologa, lékaře, sociálního pracovníka aj.

Metody:

Pozorování

- základní metodou psychologie

- záměrné, cílevědomé, systematické smyslové vnímání jevů

- pozorováním se zjišťují vnější projevy člověka – chování, podle nichž může psycholog usuzovat na jeho prožívání

Druhy pozorování:

Introspekce – pozorování sama sebe, vlastního nitra

Extrospekce – pozorování jiných

individuální – jednoho člověka – např. jedno z dětí při práci ve skupině

skupinové – celé skupiny

řízené (navozené) – např. pedagog určí skupiny

volné (přirozené) – pedagog nijak nezasahuje do pozorování

krátkodobé – v krátkém časovém úseku

dlouhodobé - longitudiální

přímé

nepřímé - jinou osobou, audionahrávka, videonahrávka

zjevné

skryté - jednosměrně průhledná stěna, skrytá kamera

celkové – např. Jaká je úroveň grafomotoriky žáka?

částečné – např. Jakým úchopem žák drží tužku?

zúčastněné - na určitou dobu se začleňujeme do pozorovaného ped.procesu

nezúčastněné

strukturované - stanovíme druhy jevů, kategorie, kt. budeme sledovat,

nestrukturované – pozorování spontánní činnosti bez přípravy pozorovacího systému

Záznam pozorování: pozorovací arch, karty, škály, deník, magnetofon, videokamera

Při pozorování můžeme využít škálování, kdy pomocí zvolené stupnice (škály) posuzujeme míru určité kvality. Škála - numerická (1 – 2 – 3 – 4 – 5 – N), kategoriální (stále – velmi často – často – občas – nikdy – N) nebo grafická (hodnocení je vyjádřeno graficky, nejčastěji na přímce – v poloze svislé nebo vodorovné).

Témata, do kterých materiál patří