Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-nespecifický -obecný- schopnost člověka učit se
-učení pro uplatnění v nových situacích(u Ma,Fy-užití látky z Ma ve Fy)
Jak čelit interferenci?
Vézt žáky k dokonalému osvojování jedné látky a pak přistoupit k látce nové
Vést žáky k pochopení a uvědomění si rozdílů a shod mezi dvěma látkami, které se obvykle pletou
Po dokonalém osvojení si obou látek je procvičovat tak, že je vzájemně střídáme
Je-li podobnost mezi látkami velká, můžeme použít současného výkladu, podmíněného schopností žáka látky vstřebat, nebo vložit mezi podobné látky některou jinou.
4. ZÁKON OPAKOVÁNÍ
Opakování, co nejdříve po učení. Pokud uplyne delší doba, pak nedochází k opakování, ale k opětovnému učení. Nejvhodnější do 24 hodin. Nejlépe látku znovu promýšlet, ne opakovat mechanicky. Domýšlet důsledky. Rozložení opakování v čase. Opakovat průběžně. Nové učení začít zopakováním předchozího.
Výsledky učení jsou:
Vědomosti - soustavy informací (představ a pojmů), které si člověk osvojil (Čáp)
- učením osvojené poznatky
- konkrétní zapamatované poznatky, fakta, informace, pojmy, poučky pravidla (Koh.)
Dovednosti – způsobilost člověka k provádění určité činnosti
učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti (např. čtení, psaní, kreslení, plavání, jízda na kole, lyžování, chůze, …)
Dovednosti těsně souvisí se schopnostmi.
Osvojení dovedností je závislé na schopnostech, dovednosti se dosahuje učením a výcvikem.
Typy dovedností:
senzomotorické (plavání, jízda na kole, lyžování, …)
intelektuální (využití Pythagorovy věty, čtení, …)
sociálně interakční (např. dovednost zdůvodnit lidem, proč mají respektovat určité rozhodnutí, dovednost instruovat pracovníky,…)
Návyky – zautomatizované způsoby chování
- opakováním získaný sklon, bez potřeby vědomé kontroly
Podle společenské hodnoty rozlišujeme návyky:
kladné: pořádnost, zdravý životní režim
záporné = zlozvyky: nepořádnost, nešetrnost, návykové pijáctví, kouření, lhavost, kousání nehtů
Možnosti přetvářet nebo měnit silně zafixované návyky s věkem ubývá. Chování člověka se stává rigidnějším – tužším. Mezi jednotlivými lidmi jsou však v tomto ohledu značně individuální rozdíly.
Kognitivní rozvoj
Kognitivní vývoj a utváření pojmů popsal Jean Piaget (1896 – 1980)
- teorie založená na zrání, vysvětluje, jak si děti vytvářejí pojmy
- dítě prochází fázemi vývoje až k nejvyšší formě, postupně se vyvíjí
stádium – senzomotorické období (0 – 2 roky)
stádium – předoperační období (2 – 7 let)
předpojmové, symbolické (2 – 4 roky), názorné, intuitivní (4 – 7 let)
stádium – konkrétních logických operací (7 – 11 let)
stádium – formálních operací (od 12 let)
Senzomotorické období