Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova.

Výchova - běžně se výchova chápe jako záměrné působení rodičů, učitelů, vychovatelů ,… na vychovávaného jedince (především na děti a mládež).

Rozumí se tím působení:

  • Záměrné

  • Cílevědomé

  • Směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvoj vlastností, názorů, postojů, hodnotové orientace, atd.)

  • Užívá se výchovných prostředků a metod

To vše se uvádí jako důležitý rozdíl výchovy od ostatních vlivů společenského prostředí, což je působení:

  • Nezáměrné

  • Nesoustavné

  • Bez cílů

  • Bez metod

Současná psychologie považuje takové chápání výchovy za jednostranné, zúžené – není to jen působení dospělých na děti, ale děti působí také na dospělé. Děti a mladiství nejsou pasivním produktem výchovy, jsou ve výchově aktivním činitelem.

Výchova ( v současném pojetí) = vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce a komunikace.

Výchova je určitý typ sociální interakce mezi vychovávaným a pedagogem, kde pedagog hraje řídící roli

Výchova je proces v němž se vyvíjejí a formují jak vychovávaní, tak vychovávající.

Otázkami výchovy se zabývá psychologie výchovy, jakožto součást pedagogické psychologie.

Výchova může být stimulační (využívá přirozenou zvídavost, pochvalu, povzbuzení), nebo inhibiční (přísnost, a sankce). Po vlídném příkazu musí vždy následovat ocenění, ale i sankce mohou být taktní („to nemohla udělat naše holčička…“), skutečně trestat by se měl jen zlý úmysl.

(Čačka)

Cíl výchovy

Cílem výchovy je:

- dospělá zralá osobnost

- schopnost sebeuplatnění jedince

- rozvoj individuálních schopností, možností

- rozvinutý mravní charakter (sociálně orientovaný)

- motivy altruistickověcné (brát ohled na zítřek)

- schopnost uvažovat o vzdálenějších cílech

- etiketa chování (pravidla, zásady, normy)

- sebevýchova

- schopnost postarat se o rodinu

- vědět, kde jsou naše slabiny, vůle, paměť, vlastnosti

- vědět, jak se zdokonalovat, pracovat na sobě pravidelně

- sebepozorování, sebeovládání, schopnost sebe sama opravit = sebekorekce

Podmínky výchovy:

  1. vnější – výchovné zásady, stanovení přiměřených požadavků na dítě (s přihlédnutím k věku a zvláštnostem dítěte)

  2. vnitřní – utvoření mravních návyků, pocit mravní závaznosti (přání, autorita, pokyny), samostatný smysl pro povinnost (čestnost, pravdomluvnost)

Přehled některých zásad a forem, kterými učitel realizuje sociálně integrační způsob výchovy:

  • Přiznává žákům lidská práva a důstojnost,respektuje jejich osobnost, neponižuje je,

  • Neprojevuje sílu, moc, převahu nad žáky. Vlastních sil užívá pro druhé a ne proti nim.

  • Je spravedlivý, nenadržuje jedněm, není zaujatý k druhým

  • Projevuje důvěru k žákům, očekává od nich, že splní jeho požadavky.

  • Chová se klidně, bez nervozity a úzkosti, bez agresivních výbuchů.

  • Snaží se porozumět žákům a pomoci jim, je ochoten mluvit s nimi i o věcech, které se

Témata, do kterých materiál patří