Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova.
Výchova - běžně se výchova chápe jako záměrné působení rodičů, učitelů, vychovatelů ,… na vychovávaného jedince (především na děti a mládež).
Rozumí se tím působení:
Záměrné
Cílevědomé
Směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvoj vlastností, názorů, postojů, hodnotové orientace, atd.)
Užívá se výchovných prostředků a metod
To vše se uvádí jako důležitý rozdíl výchovy od ostatních vlivů společenského prostředí, což je působení:
Nezáměrné
Nesoustavné
Bez cílů
Bez metod
Současná psychologie považuje takové chápání výchovy za jednostranné, zúžené – není to jen působení dospělých na děti, ale děti působí také na dospělé. Děti a mladiství nejsou pasivním produktem výchovy, jsou ve výchově aktivním činitelem.
Výchova ( v současném pojetí) = vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce a komunikace.
Výchova je určitý typ sociální interakce mezi vychovávaným a pedagogem, kde pedagog hraje řídící roli
Výchova je proces v němž se vyvíjejí a formují jak vychovávaní, tak vychovávající.
Otázkami výchovy se zabývá psychologie výchovy, jakožto součást pedagogické psychologie.
Výchova může být stimulační (využívá přirozenou zvídavost, pochvalu, povzbuzení), nebo inhibiční (přísnost, a sankce). Po vlídném příkazu musí vždy následovat ocenění, ale i sankce mohou být taktní („to nemohla udělat naše holčička…“), skutečně trestat by se měl jen zlý úmysl.
(Čačka)
Cíl výchovy
Cílem výchovy je:
- dospělá zralá osobnost
- schopnost sebeuplatnění jedince
- rozvoj individuálních schopností, možností
- rozvinutý mravní charakter (sociálně orientovaný)
- motivy altruistickověcné (brát ohled na zítřek)
- schopnost uvažovat o vzdálenějších cílech
- etiketa chování (pravidla, zásady, normy)
- sebevýchova
- schopnost postarat se o rodinu
- vědět, kde jsou naše slabiny, vůle, paměť, vlastnosti
- vědět, jak se zdokonalovat, pracovat na sobě pravidelně
- sebepozorování, sebeovládání, schopnost sebe sama opravit = sebekorekce
Podmínky výchovy:
vnější – výchovné zásady, stanovení přiměřených požadavků na dítě (s přihlédnutím k věku a zvláštnostem dítěte)
vnitřní – utvoření mravních návyků, pocit mravní závaznosti (přání, autorita, pokyny), samostatný smysl pro povinnost (čestnost, pravdomluvnost)
Přehled některých zásad a forem, kterými učitel realizuje sociálně integrační způsob výchovy:
Přiznává žákům lidská práva a důstojnost,respektuje jejich osobnost, neponižuje je,
Neprojevuje sílu, moc, převahu nad žáky. Vlastních sil užívá pro druhé a ne proti nim.
Je spravedlivý, nenadržuje jedněm, není zaujatý k druhým
Projevuje důvěru k žákům, očekává od nich, že splní jeho požadavky.
Chová se klidně, bez nervozity a úzkosti, bez agresivních výbuchů.
Snaží se porozumět žákům a pomoci jim, je ochoten mluvit s nimi i o věcech, které se