Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

(Čačka)

Morální usuzování

- jednání a chování určitého člověka se posuzuje jako morální či nemorální podle vztahu k jednotlivcům, skupinám a společnosti, ale také ke zvířatům (týrání zvířat), přírodě, životnímu prostředí (narušování životního prostředí), i k věcem, které slouží druhým lidem a společnosti (vandalismus, krádeže)

charakter – vyjadřuje soubor psychických vlastností, které jsou důležité z hlediska morálního či společenského (kladný či záporný vztah k lidem, svědomitost, odpovědnost, pracovitost, vytrvalost, sebeovládání atd.) Utváří se výchovou a dalšími společenskými podmínkami.

svědomí – vnitřní subsystém morální sebekontroly a autoregulace. Podle tradičních náboženských názorů „vnitřní hlas“.

Podle nových výzkumů můžeme rozlišit 5 vývojově odlišných forem morálního charakteru s odlišnými formami svědomí.

Charakter:

  • amorální – jedinec jedná, jako by žádné svědomí neměl

  • účelově zaměřený – jedinec se chová morálně tehdy, když je to pro něj užitečné, zejména když to přináší odměnu

  • konformní – jedinec se řídí zásadou „co by řekli lidé“, a proto se zachová v některých případech morálně, přestože má příležitost k jinému postupu, ale obává se možnosti odhalení

  • s iracionálním svědomím (=klasické superego popsané Freudem), jedinec se řídí abstraktními, nepřizpůsobivými principy a je spjato se silnými pocity viny a hříšnosti

  • racionálně – altruistický – jedinec má rozvinutější, přizpůsobivější svědomí – je to systém vnitřních zásad, které však mohou vstupovat do vnitřního dialogu s protichůdnými názory a hodnoceními, dokáže modifikovat zákon či pravidlo podle podmínek tak, aby rozhodoval vyšší humanistický princip. Tato forma se však vyskytuje jen v menším počtu případů.

Vývoj morálního usuzování

Výzkum morálního vývoje byl značně ovlivněn J.Piagetem, který zdůraznil příbuznost vývoje intelektového a morálního. Dle něj má zvláště velký význam, když dítě dosáhne schopnosti decentrace, tj. dokáže se podívat na skutečnost z jiného než vlastního hlediska. Začíná si tak uvědomovat, že lidé mohou mít různé názory, dokáže se dívat na svět očima někoho jiného. Schopnosti decentrace dítě dosahuje mezi 6. a 8. rokem.

Heteronomní morálka – v období předškolního věku a při vstupu do školy. Je určována příkazy a zákazy dospělých (rodičů, později učitelů), kteří určují co je správné a co je špatné. Jednání, které autority schvalují je dítětem hodnoceno jako „dobré“, pokud je jimi zakazováno, dítě je hodnotí jako „špatné“.

Autonomní morálka – kolem 8 let se dítě dostává na tuto úroveň. Dítě uznává určité jednání za správné či nesprávné samo o sobě, bez ohledu na příkaz či názor autority dospělého. Dítě má však stanoveny zásady, jenž platí stejně pro všechny a za všech okolností. Až ve věku 11, 12 let začíná přihlížet k motivům jednání – bere ohled na situaci, na vnější podmínky i vnitřní pohnutky.

Témata, do kterých materiál patří