Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dítě přejímá normy, názory a postoje rodičů i formy jejich chování a jednání pokud rodiče své názory a postoje rozumně přiměřenou formou dítěti zdůvodňují, místo toho, aby je násilně, autokraticky prosazovali a pokud mají rodiče k dítěte kladný emoční vztah.
Rodič by měl být pro dítě modelem člověka, který je empatický, snaží se vžít do druhého a respektovat jeho potřeby, posuzuje chování a činy s přihlédnutím k záměrům, a ne pouze podle výsledného vnějšího efektu (např. zda dítě něco poškodilo záměrně nebo jen nešťastnou náhodou). To umožňuje dítěti pochopit význam záměru při morálním posuzování lidských činů.
Pro morální vývoj dítěte je také důležitá skupina vrstevníků. Dítě tak může získat zkušenosti v komunikaci a interakci mezi osobami, které jsou si relativně rovné (sociálním postavením, zkušenostmi, fyzickou silou, rozvinutostí intelektu atd.). Potřebuje jak vrstevníky stejně staré, tak starší – přejímá od nich zkušenosti, i mladší – o ně pečuje a předává jim vlastní zkušenosti.
Nejdůležitější pro morální vývoj dítěte je rodina – příznivé emoční klima, komunikace, styl výchovy, modely a hodnoty v rodině. Nepříznivé vlivy vrstevníků a sdělovacích prostředků mají silný a dlouhodobější vliv zpravidla jen tehdy, když si dítě nepřineslo z rodiny dobré základy morálních postojů, rysů, návyků, emocí, autoregulace.
Změny osobnosti a převýchova
V životě osobnosti má význam jak její stálost, tak její změna.
- změna je žádoucí při vlastnostech a způsobech chování směřujících k patologii - převýchova
- uchování stálosti osobnosti (uchování jejich příznivých názorů, postojů, hodnotových orientací, návyků a vlastností) je důležitá zejména v situacích, kdy byl jedinec vystaven vlivu nepříznivých podmínek a pobídek. Takže je důležité posílit odolnost proti nežádoucím vlivům: např. delikventní skupiny, televizní pořady s agresivní tematikou, proti závislosti na kouření, alkoholu, drogách, herních automatech a počítačových hrách, sektách aj.
Ve výchově a sebevýchově můžeme dosáhnout dílčích, krátkodobých změn v chování a prožívání nebo také trvalejších změn osobnosti.
A/ Dílčí, krátkodobé změny v chování a prožívání = změny psychofyziologického stavu - Např. v situacích, kdy má člověk podat mimořádný výkon – při zkoušce, při sportovní nebo umělecké soutěži, při zvlášť odpovědné práci. Přitom je unavený, vzrušený, malátný, depresivní – potřebuje vyladit svůj aktuální psychofyziologický stav. Toho lze dosáhnout různými prostředky – přirozenými stimulátory, rozcvičkou, relaxačními technikami apod.
B/ Trvalejší změny osobnosti
Obtížnější je změnit ty aspekty osobnosti, které jsou determinovány hereditou – tzn. schopnosti, vlastnosti temperamentu. Větší možnosti jsou u návyků, postojů a rysů charakteru, kt. jsou determinovány sociálním učením, výchovou.