Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Učitel by měl být zralou osobností; nepříznivě působí učitel nezralý – (např. egocentrický, agresivní) člověk, který neumí spolupracovat s lidmi a vážit si jich, který je podezíravý, ukvapeně si činí o lidech úsudek, neuvědomuje si své motivy a nedovede regulovat své afekty.
Nezralá osobnost reaguje a nezralé projevy žáků (na hrubé, agresivní chování apod.) podobným způsobem – čímž oslabuje možnost výchovného působení.
Zralá osobnost „se nedá vyprovokovat“, reaguje uvážlivě, věcně, projeví svou „vnitřní převahu“, třída ji uzná a přijme její výchovné požadavky. Učitel by měl mít kladné sebehodnocení (znak zralé osobnosti).
Učitel má na žáky silný formativní vliv – tzv. pygmalionský efekt = formování osobnosti dítěte vlivem učitelova očekávání. Žáci se stávají takovými, za jaké je učitel pokládá. Např. někdo označí žáka za velmi nadaného, inteligentního (i když to tak není), učitel se k němu chová jako k nadanému – žák se zlepší v prospěchu, v postoji k učení i v IQ testu.
typy učitelů - Dóringova typologie
ideový typ - výrazné soc. cítění, vážný a uzavřený, mívá problém přiblížit se žákům, někdy málo pochopení pro dětskou hru, nebazíruje na detailech
estetický typ - empatie, učí pro vlastní potěšení, výchova nezávislého jedince
aktivně tvořivý – vytváří žáka jako umělecké dílo, chybí pudová láska k dětem,
Sociální typ
sympatie neomezuje jenom na jedince, ale zaměřuje se na všechny žáky
trpělivý, má fantazii, základním úsilím je vychovat společensky prospěšné lidi
teoretický typ
zájem o teoretické poznání, důraz na vštěpování poznatků
nesnaží se poznat žáka, spíše vzdělává než vychovává
ekonomický typ
s minimem vynaložených sil dosáhnout u žáků maximálních výsledků
vynikající metodik, vede k samostatné práci, praktickým vědomostem a dovednostem
reálný, praktický, málo fantazie, žáci ho podceňují
mocenský typ
tendence prosazovat svou osobnost, ovládat
snaha uplatnit se, používání převahy mu přináší rozkoš, chce žáka dle svých představ, trestá, žáci se ho bojí
Učitelská profese se zařazuje mezi profese, ve kterých vzniká syndrom vyhoření (burnout syndrom) –u lidí, kteří pracují s lidmi (učitelé, lékaři, zdrav. sestry, manažeři, politici apod.)
Způsoby výchovy dítěte (žáka) – výchovné styly
1. hledisko – dimenze emočního vztahu k dítěti: kladný postoj x záporný postoj (chladný, nepřátelský, zavrhující)
2. hledisko – dimenze řízení: autonomie, minimální řízení x přísná kontrola, max. řízení
Základní styly učitelova výchovného působení = způsob výchovy - Čáp
Autokratický styl (záporný emoční vztah a silné řízení) – učitel rozkazuje a zakazuje, mnoho mluví, vyčítá, vyhrožuje, trestá, zájem jen o výkony a kázeň, požaduje, aby se vše dělalo dle jeho pokynů, omezuje samostatnost a iniciativu žáků, pokud se pokouší o humor – ironizuje a zesměšňuje žáky
Liberální styl s nezájmem o dítě (záporný emoční vztah a slabé řízení) – nízké požadavky na výkon a kázeň žáků a nedostatečná kontrola jejich plnění, lhostejný k žákům, žáci učitele „unavují a obtěžují“
Rozporný autokraticko– liberální styl (záporný emoční vztah s rozporným řízením) – směs dvou předchozích stylů
Laskavý liberální styl (kladný emoční vztah a slabé řízení) – projevuje sympatie k žákům, porozumění jejich potřebám, omlouvá však nedostatky, klade nízké požadavky a nekontroluje jejich plnění, v krajních případech se učitel chová jako litující a ochraňující matka
Integrační styl (kladný emoční vztah a střední až zesílené řízení) – klidné chování bez agresivních výbuchů, ale také bez úzkosti a nervozity, snaha porozumět, pomoci, empatie, projevuje žákům důvěru, klade přiměřené, postupně se zvyšující požadavky, podporuje samostatnost a iniciativu žáků, působí spíše příkladem než množstvím zákazů a příkazů