Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Produkty socializace

  • Člověk si uvědomí svoje „Já“ a také „Ne – já“, tedy – okolní svět (VĚDOMÍ SEBE SAMA)

To znamená, že si díky styku s lidmi, společností a kulturou:

  • na základě posuzování sebe sama (SEBEHODNOCENÍ), vytvoří představu o sobě (SEBEOBRAZ, SEBEPOJETÍ)

  • na základě sebehodnocení a hodnocení jinými lidmi, připíše určitou hodnotu (SEBEOCENĚNÍ, SEBEÚCTA)

  • postupně též vybuduje představu a svých životních cílech a plánech (SEBEKONCEPCE, SEBEREALIZACE)

  • vytvoří představu o svých možnostech (ASPIRACE) – na co si troufáme

  • vytvoří kritéria posuzování sebe, objektů okolního světa a také vztahů, do kterých vstupuje, či které zaujímají jiní lidé (NORMATIVY, HODNOTY, SVĚDOMÍ)

Sociální učení

Socializace se uskutečňuje prostřednictvím sociálního učení.

Sociální učení probíhá neustále, po celý život. Nejintenzivnější a nejvýznamnější je však v dětství, za účasti rodičů, rodiny, učitelů, výchovných pracovníků.

Sociální učení = osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci.

Formy (druhy):

1. Sociální posilování (odměnou a trestem)

Žádoucí chování je odměněno - a tak fixováno, nežádoucí chování je trestem potlačováno. (podle principu instrumentálního podmiňování Thorndika a Skinnera).

Sociální odměny: pochvala, úsměv, projev uznání, dárek, materiální odměna. Sociální tresty: projev nesouhlasu, odepření projevu sympatie a lásky, vyloučení ze skupiny vrstevníků. Nejen rodiče a učitelé, ale také kamarádi či malé sociální skupiny užívají odměn a trestů k ovlivnění jedince!

2. Observační (zástupné) učení

Odměněno či potrestáno není samo dítě, ale dítě pozoruje případy, kdy byl za určité chování odměněn nebo potrestán někdo jiný – sourozenec, spolužák, postava v televizním příběhu apod. Účinek je stejný, jako by bylo sociálně posíleno jeho vlastní chování. Tato forma učení je velmi častá.

Výzkum: Observační učení podporuje agresivitu: Děti předškolního věku sledovaly filmovou scénku, ve které se surově zacházelo s hračkovou figurkou a toto chování bylo odměněno. Děti pak dostaly ke hraní stejnou figurku – a zacházely s ní agresivněji, než děti ze srovnávací skupiny, které tento film neviděli.

3. Imitace – napodobování jiného člověka

Jedinec napodobuje jiného člověka – imitace je však výběrová – vybírá si jen určité chování modelu, které se mu jeví jako výhodné a efektivní.

4. Identifikace – s referenční osobou

Identifikace má mnoho společného s nápodobou, ale rozdíl je v tom, že při identifikaci dítě přebírá model jako celek. Nedochází k selekci. Podmínkou bývá silný emoční vztah k modelu. Např. identifikace syna se svým otcem, pubescent se identifikuje s oblíbeným zpěvákem či literárním či filmovým hrdinou apod.

Témata, do kterých materiál patří