Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Postoje – stanovisko, které člověk zaujímá k nějakému předmětu.

3 složky:

- afektivní – vyjadřuje emoční vztah k situaci či objektu, k němuž jedinec zaujímá postoj

- kognitivní – vyjadřuje souhrn vědomostí, informací o předmětu postoje

- konativní (behaviorální) – je vnějším projevem postoje; je to tendence reagovat, resp. jednat určitým způsobemPostoje nejsou vrozené, vytvářejí se sociálním učením – přejímáme je od jiných lidí (zej. od těch, kteří jsou pro nás emočně významní). Děje se tak nápodobou a identifikací (lidé přejímají často postoje sociální skupiny, k níž patří, s niž se identifikují), nebo pomocí podmiňování např. častou prezentací kriminální aktivity příslušníků romského etnika, dochází k posílení negativního postoje k Romům. Postoje se vytváří také na základě vlastní zkušenosti. Velkou roli hraje to, jestli má člověk pozitivní nebo negativní zkušenost – to je důvod, proč se liší postoje lidí např. ke vzdělání, k manželství, rodičovství apod.

Postoje se vyznačují rezistencí ke změně, mnohdy až rigiditou, lidé je obtížně mění, ale je to samozřejmě možné.

Předsudky – jsou specifickou kategorií postojů, je pro ně typické, že mají silný emoční náboj a slabou kognitivní složku (lidé mají o dané skutečnosti málo informací, a minimální nebo žádné skutečnosti – postoj se vytvoří pouze na afektivní bázi a svou iracionalitou bývá rigidní, těžko ovlivnitelný).

Součástí předsudků jsou stereotypy, tj. zafixované zjednodušené a zkreslené názory, obvykle na určitou skupinu lidí. Předsudky bývají přejímány sociálním učením od ostatních lidí a vedou často k diskriminačním projevům – např. předsudky české společnosti vůči romské menšině a naopak.

22. Sociální skupina (struktura, dynamika). Klasifikace skupin. Skupinové normy. Struktura pozic a vztahů ve skupině (klasifikace pozic ve skupině a skupinových-týmových rolí). Skupinové klima. Možnosti zkoumání struktury vztahů ve skupině a skupinového klimatu - možnosti využití v pedagogické praxi. Sociální klima školy, sociální klima školní třídy.

Sociální život člověka je životem v sociálních skupinách.

Sociální skupiny mají na člověka silný formativní vliv (působí na celou osobnost, zvlášť důležitý vliv je na sociální dovednosti a na charakter).

Sociální skupiny umožňují jedinci uspokojovat důležité potřeby, jedinec očekává pocit sociálního bezpečí (ochrany).

Skupinová dynamika:

- hybné síly ovlivňující rysy skup. chování

- souhrn vzájemných procesů, sil a protisil, které působí ve skupině.

- je charakteristikou každé skupiny.

- vytváří všechno skupinové dění, cíle a normy skupiny, její strukturaci, pozice a role, skupinové dění, vývoj skupinových vztahů, pohodu a nepohodu.

Důležitým aspektem je styl vedení skupiny, ten určuje jakým způsobem bude skupina fungovat, co bude od svých členů vyžadovat a jací lidé zde budou spokojeni a kteří nikoliv.

Témata, do kterých materiál patří