Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Osobní příklad a ideál

- osobní příklad, vzor, model často působí silněji než slovní působení, odměny a tresty

- dítě si vybírá a napodobuje určitý model podle zákonů sociálního učení. Činí tak dobrovolně

funkce: pomáhá orientovat se ve složité skutečnosti, nabízí řešení problémů a konfliktů v různých oblastech, konkrétní srozumitelnou formou vyjadřuje určitý způsob života, názory a přesvědčení, hodnoty, morální zásady.

Ve vývoji dětí a mladistvých se vyvíjí volba modelu:

  • v nízkém věku se dítě zcela ztotožňuje s určitou osobou – konkrétní ideály

  • starší školní věk – více osob – hromadné ideály

  • adolescenti – zobecněné ideály – určitý obraz člověka s určitými vlastnostmi a jednáním (bez konkrétních představ osob) - vytváření si ideál tvořený syntézou vlastní různých osob = syntetický model

Nevědomá nápodoba – často v případě kritiky – mladiství napodobuje určitý model nevědomě, i proti svému záměru, např. syn kritizuje otce za impulzivní a dominantní chování a přitom přejímá jeho svědomitost a vytrvalost v práci

Pozitivní model – takový, který dítě přitahuje a snaží se jej napodobovat

Negativní model - („odstrašující příklad“) – „takový nesmím být“, jde o postavu s výrazně negativními, odpuzujícími znaky. Např. otec – alkoholik s agresivním chováním – někteří chlapci tento model napodobují, protože v něm spatřují model mužnosti, jiní se stávají naopak odpůrci alkoholismu, zde záleží např. na identifikaci chlapce s milující matkou, která byla obětí alkoholikovy agresivity.

Osobnost pedagoga

- učitel se může stát důležitým modelem pro dítě či mladistvého, v některých případech může i nahradit chybějící model otce nebo laskavé matky

Učitel by měl:

  • vzdělávat – zprostředkovávat vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení určitého oboru dle jeho aprobace

  • vychovávat – rozvíjet zájmy, postoje, charakter

Ch.Caselmann rozlišil 2 základní typy učitelů:

logotrop – učitel zaměřený na obor – snaží se vzbudit zájem o obor a co nejvíce z něj předat žákům; méně se zajímá o žáky, kteří neprojevují zájem o jeho obor. Často mívá se žáky značné kázeňské obtíže.

paidotrop – učitel zaměřený na žáka – spíše se zajímá o žáky, než o obor, snaží se přiblížit k žákům, porozumět jim a pomoci. Může však upadat až do nemístné shovívavosti, snižuje požadavky na žáky, nebo se dokonce pokouší zasahovat do jejich osobního života (podobně jako „ochraňující matka“). Může také podceňovat prohlubování své odborné kvalifikace.

Oba typy učitelů v krajních podobách vedou k nežádoucím výsledkům.

Klíčové vlastnosti učitele: Humánní vztah k dětem, empatie, porozumění, snaha pomoci, kladný emoční vztah, afiliace – působí v komunikaci se žáky.

Témata, do kterých materiál patří