Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Osobní příklad a ideál
- osobní příklad, vzor, model často působí silněji než slovní působení, odměny a tresty
- dítě si vybírá a napodobuje určitý model podle zákonů sociálního učení. Činí tak dobrovolně
funkce: pomáhá orientovat se ve složité skutečnosti, nabízí řešení problémů a konfliktů v různých oblastech, konkrétní srozumitelnou formou vyjadřuje určitý způsob života, názory a přesvědčení, hodnoty, morální zásady.
Ve vývoji dětí a mladistvých se vyvíjí volba modelu:
v nízkém věku se dítě zcela ztotožňuje s určitou osobou – konkrétní ideály
starší školní věk – více osob – hromadné ideály
adolescenti – zobecněné ideály – určitý obraz člověka s určitými vlastnostmi a jednáním (bez konkrétních představ osob) - vytváření si ideál tvořený syntézou vlastní různých osob = syntetický model
Nevědomá nápodoba – často v případě kritiky – mladiství napodobuje určitý model nevědomě, i proti svému záměru, např. syn kritizuje otce za impulzivní a dominantní chování a přitom přejímá jeho svědomitost a vytrvalost v práci
Pozitivní model – takový, který dítě přitahuje a snaží se jej napodobovat
Negativní model - („odstrašující příklad“) – „takový nesmím být“, jde o postavu s výrazně negativními, odpuzujícími znaky. Např. otec – alkoholik s agresivním chováním – někteří chlapci tento model napodobují, protože v něm spatřují model mužnosti, jiní se stávají naopak odpůrci alkoholismu, zde záleží např. na identifikaci chlapce s milující matkou, která byla obětí alkoholikovy agresivity.
Osobnost pedagoga
- učitel se může stát důležitým modelem pro dítě či mladistvého, v některých případech může i nahradit chybějící model otce nebo laskavé matky
Učitel by měl:
vzdělávat – zprostředkovávat vědomosti, dovednosti, způsoby myšlení určitého oboru dle jeho aprobace
vychovávat – rozvíjet zájmy, postoje, charakter
Ch.Caselmann rozlišil 2 základní typy učitelů:
logotrop – učitel zaměřený na obor – snaží se vzbudit zájem o obor a co nejvíce z něj předat žákům; méně se zajímá o žáky, kteří neprojevují zájem o jeho obor. Často mívá se žáky značné kázeňské obtíže.
paidotrop – učitel zaměřený na žáka – spíše se zajímá o žáky, než o obor, snaží se přiblížit k žákům, porozumět jim a pomoci. Může však upadat až do nemístné shovívavosti, snižuje požadavky na žáky, nebo se dokonce pokouší zasahovat do jejich osobního života (podobně jako „ochraňující matka“). Může také podceňovat prohlubování své odborné kvalifikace.
Oba typy učitelů v krajních podobách vedou k nežádoucím výsledkům.
Klíčové vlastnosti učitele: Humánní vztah k dětem, empatie, porozumění, snaha pomoci, kladný emoční vztah, afiliace – působí v komunikaci se žáky.