Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Na Piageta navázal L.Kohlberg – rozlišil 6 stadií vývoje morálky seskupených pod 3 obecná stadia, která odpovídají stupňům kognitivního vývoje dle Piageta.

I. Předkonvenční úroveň (Piagetovo přeoperační stadium myšlení, 2-7 let)

Dítě se chová bez ohledu na druhé, morální normu dodržuje jen pod tlakem odměn a trestů.

II. Konvenční úroveň (Piagetovo stadium konkrétních myšlenkových operací, 7–11 let)

Dítě se přizpůsobilo tlaku výchovy a společnosti, řídí se konvencí, tím, co se od něj očekává.

III. Postkonvenční úroveň (Piagetovo stadium formálních myšlenkových operací, od 12 let)

Mladiství se řídí svými vnitřními principy, které pochopil a převzal za své.

Důležitý je rozdíl také mezi typicky mužskou a ženskou morálkou.

mužská morálka = „morálka spravedlnosti“ – strohá, rigidní, nepřihlíží dostatečně k vnitřnímu stavu a motivaci jednajících osob a ke zvláštnosti situace

ženská morálka = „morálka péče a porozumění – je situačně senzitivní a přizpůsobivá, „humánnější“

Jednání a chování, které odpovídá morálním hlediskům označujeme jako altruistické, nebo také prosociální v protikladu k egoistickému, sobeckému, zištnému.

Altruistické chování – přináší prospěch druhým a přitom samotnému aktérovi přináší „náklady“. Je dobrovolné, nevykonává se jako profese. Příjemcem je jedinec, a ne organizace či instituce.

Prosociální chování – prospívá druhým, zároveň ale také něco přináší aktérovi (druzí se mu odmění podobným chováním, nebo je aktérovi „odměnou“ vnitřní uspokojení z dobrého činu)

Emoční inteligence – je to souhrnné označení, které zahrnuje charakter a všechny morální aspekty osobnosti, jejího života a vývoje. (Gardner, Goleman) Zahrnuje větší počet složek. Patří sem:

  • Znalost vlastních emocí, dobré rozpoznání vznikající emoce hned od počátku

  • Zvládání emocí – dovednosti a návyky umožňující se zklidnit, zvládat depresi, předejít afektivnímu výbuchu, dokázat „počkat“, „odložit“ vytouženou radost

  • Dovednosti a návyky ve vytyčování adekvátních cílů a ve vytrvání při jejich realizaci, motivování sebe samého

  • Empatie, vnímání a poznávání emocí druhých, pochopit jejich stanoviska a motivy

  • Sociální a komunikační dovednosti, schopnost naslouchat druhým, brát ohled na jejich vyjádření, umět klást otázky, … - sociální obratnost

  • Kladné sebehodnocení, optimismus, naděje na úspěch místo strachu z neúspěchu

Vývoj a formování morálních aspektů osobnosti probíhají jako složité procesy socializace, interakce s prostředím i vnitřních změn a autoregulace.

Působí přitom zejména:

  • vztah dítěte k rodičům a dalším dospělým osobám

  • vztah dítěte k vrstevníkům

  • sdělovací prostředky, pořady, filmy, knihy, aj.

  • společenské podmínky a tradice

  • vnitřní zpracování vnějších podmínek vyvíjejícím se dítětem a mladistvím

Témata, do kterých materiál patří