Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Na Piageta navázal L.Kohlberg – rozlišil 6 stadií vývoje morálky seskupených pod 3 obecná stadia, která odpovídají stupňům kognitivního vývoje dle Piageta.
I. Předkonvenční úroveň (Piagetovo přeoperační stadium myšlení, 2-7 let)
Dítě se chová bez ohledu na druhé, morální normu dodržuje jen pod tlakem odměn a trestů.
II. Konvenční úroveň (Piagetovo stadium konkrétních myšlenkových operací, 7–11 let)
Dítě se přizpůsobilo tlaku výchovy a společnosti, řídí se konvencí, tím, co se od něj očekává.
III. Postkonvenční úroveň (Piagetovo stadium formálních myšlenkových operací, od 12 let)
Mladiství se řídí svými vnitřními principy, které pochopil a převzal za své.
Důležitý je rozdíl také mezi typicky mužskou a ženskou morálkou.
mužská morálka = „morálka spravedlnosti“ – strohá, rigidní, nepřihlíží dostatečně k vnitřnímu stavu a motivaci jednajících osob a ke zvláštnosti situace
ženská morálka = „morálka péče a porozumění – je situačně senzitivní a přizpůsobivá, „humánnější“
Jednání a chování, které odpovídá morálním hlediskům označujeme jako altruistické, nebo také prosociální v protikladu k egoistickému, sobeckému, zištnému.
Altruistické chování – přináší prospěch druhým a přitom samotnému aktérovi přináší „náklady“. Je dobrovolné, nevykonává se jako profese. Příjemcem je jedinec, a ne organizace či instituce.
Prosociální chování – prospívá druhým, zároveň ale také něco přináší aktérovi (druzí se mu odmění podobným chováním, nebo je aktérovi „odměnou“ vnitřní uspokojení z dobrého činu)
Emoční inteligence – je to souhrnné označení, které zahrnuje charakter a všechny morální aspekty osobnosti, jejího života a vývoje. (Gardner, Goleman) Zahrnuje větší počet složek. Patří sem:
Znalost vlastních emocí, dobré rozpoznání vznikající emoce hned od počátku
Zvládání emocí – dovednosti a návyky umožňující se zklidnit, zvládat depresi, předejít afektivnímu výbuchu, dokázat „počkat“, „odložit“ vytouženou radost
Dovednosti a návyky ve vytyčování adekvátních cílů a ve vytrvání při jejich realizaci, motivování sebe samého
Empatie, vnímání a poznávání emocí druhých, pochopit jejich stanoviska a motivy
Sociální a komunikační dovednosti, schopnost naslouchat druhým, brát ohled na jejich vyjádření, umět klást otázky, … - sociální obratnost
Kladné sebehodnocení, optimismus, naděje na úspěch místo strachu z neúspěchu
Vývoj a formování morálních aspektů osobnosti probíhají jako složité procesy socializace, interakce s prostředím i vnitřních změn a autoregulace.
Působí přitom zejména:
vztah dítěte k rodičům a dalším dospělým osobám
vztah dítěte k vrstevníkům
sdělovací prostředky, pořady, filmy, knihy, aj.
společenské podmínky a tradice
vnitřní zpracování vnějších podmínek vyvíjejícím se dítětem a mladistvím