Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Změny probíhají snáze v dětství a mládí než-li v dospělosti a v pokročilém věku.

V psychologii jsou rozpracovány 3 přístupy k navozování trvalejších změn osobnosti:

  1. změny dílčích návyků, emocí, fobií apod. – behaviorismus

  2. změny osobnosti jako celku - humanistická psychologie

  3. změny životních názorů - kognitivní psychologie

1. Změny dílčích návyků

Již Pavlov zjistil, jak zvíře nebo člověk učením, podmiňováním získává nové spoje, a tím i návyky. Tyto spoje jsou dočasné – vyhasínáním lze tlumit jejich vybavování, takže návyky lze měnit. Osvojený spoj či návyk však nezmizí zcela, je spíše „překryt“ a např. při únavě nebo afektu může dojít k jeho obnovenému vybavení.

Behavioristé zkoumali tuto problematiku hlavně v experimentech, kterými se snažili odstranit naučené emoční reakce, především strach (např. nezdůvodněný strach z myší).

Behaviorální terapeuti užívají hlavně odměn, někdy se však uchylují i k trestům = averzivní terapie. Užívá se jich se souhlasem klienta v případech, kdy nebyly jiné postupy účinné, např. při odvykání kouření, alkoholismu apod. Podněty signalizující nežádoucí chování se spojují s trestem - např. nepříjemný zvuk, elektrická rána, prostředek vyvolávající zvracení apod. Zároveň se odměňuje adekvátní chování.

2. Změny osobnosti jako celku

K náhlé a hluboké změně osobnosti může dojít tzv. korektivní zkušeností = zážitek zahrnující nečekané poznání se silným emočním prožitkem.

Viktor Hugo v románu Bídníci popsal příběh uprchlého trestance, který se hodlá mstít společnosti za nespravedlivé odsouzení a potrestání. Ukradne knězi stříbrné příbory, je zadržen četníky a konfrontován knězem. Ten však proti očekávání prohlásí, že stříbrné předměty chudému pocestnému daroval. Bývalý galejník je propuštěn na svobodu a přitom v něm proběhne hluboká přeměna. Získá nečekanou zkušenost: Je možno chovat se jinak než nenávistně, je možno odpustit, našel se někdo, kdo se k němu – společností zavrhovanému – zachoval kladně, kdo věří v možnost jeho jiného způsobu života. Rozhodl se konat dobro, pečovat o druhé.

V pedagogice popsal takové případy ukrajinský pedagog A.S. Makarenko a označil je termínem „metoda šoku“. Makarenko působil v nápravně-výchovném zařízení, kde se zabýval převýchovou mladistvých provinilců pomocí metody šoků. Někdy takové šoky záměrně vyvolával. Byl při tom veden vírou v člověka, ve zdravé jádro jeho osobnosti, v možnost příznivého vývoje i osob zdánlivě nenapravitelných. Šok je však nutno kombinovat s dlouhodobým systematickým působením.

Např. u chovance Karabanova se opakovaly recidivy krádeží i agresivního chování k ostatním chovancům. Ti mu již přestali věřit – a v této situaci ho Makarenko pověřil úkolem přivést na koni z města větší finanční obnos. Karabanov odpovědně úkol splnil. Extrémní projev lidského vztahu důvěry v jeho pozitivní osobnostní předpoklady u něho vedl ke změně chování, postupně se z něho stal jeden z nejlepších členů výchovného zařízení a v dospělosti se sám stal vynikajícím vychovatelem.

Témata, do kterých materiál patří