Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

NOVĚJŠÍ PŘÍSTUPY KE STRUKTUROVÁNÍ UČIVA

- jsou zaměřena na zlepšení učebních strategií (žákovu činnost při výběru učiva, zapamatování, uchování v paměti a vybavování učiva)

Sémantická paměť

Sémantická paměť – je nezbytná pro užívání jazyka

- slouží k uchování a využívání znalostí o slovech a pojmech, jejich vlastnostech a vztazích.

Zpracování informací v sémantické paměti:

  • hloubkové zpracování

  • zpracování typu „shora dolů/ odspoda nahoru“

  • zpracování reorganizováním

Nelineární reprezentace učiva

- jsou založeny na myšlence uspořádat a co nejlépe a nejpřehledněji klíčové pojmy a vztahy, „vizualizovat“ je a vytvořit si náčrtem, schématem snadno dostupnou abstraktní „vnější paměť“

1. Vytváření sítí

- teoretické východisko: sémantická paměť

- identifikovat klíčové pojmy v textu

- identifikovat nejdůležitější vztahy

- snaha o co nejlepší rozložení a propojení pojmů

2. Strukturování klíčových pojmů

- východisko: teorie čtení textu s porozuměním

Čtení textu třikrát:

První čtení: orientační seznámení s textem. Žák pročítá názvy kapitol, názvy oddílů, dívá se na souhrn, prohlíží si tabulky, obrázky, grafy, apod. – vytvoří si schéma – „hierarchickou kostru“ – zapíše si nejdůležitější pojmy.

Druhé čtení: podrobné čtení, snaží se porozumět textu, začíná se věnovat charakteristikám klíčových pojmů, vyhledává důležitější vztahy, ale zatím nezabíhá do příliš velkých detailů – původní pojmová kostra se začíná „obalovat“ dalšími charakteristikami.

Třetí čtení: rychlé procházení textem, žák vyhledává drobnější detaily, které připojuje, „navěšuje“ na obohacenou kostru - schéma dokončeno.

3. Vytváření schémat

- je podobné vytváření sítí – úsečky znázorňující vztahy jsou však označovány konvenčními symboly (grafickými), ne písmeny

4. Vytváření map

- východisko: teorie učení textu s porozuměním (teorie propozic) a teorie zpracování informací „shora dolů/odspoda nahoru“

- předpokládá se, že každý text se skládá z hierarchicky uspořádaných propozic

- propozice = „textová jednotka“-znalostní jednotka, která se skládá ze 2 pojmů a vztahu mezi nimi

- při mapování je možné každý nalezený vztah vyjádřit určitým, obecně srozumitelným symbolem

Pojmové mapování:

(ozn. pro skupinu různých přístupů ke strukturování učiva)

Výhody pro žáky: - oproti tradičnímu výkladu učitele či učebnice, tradičním poznámkám z výuky

Vizualizace – tedy grafické vyjádření vztahů mezi pojmy usnadňuje žákům:

  • Pochopení učiva

  • Překódování do podoby, které se lépe pamatuje

  • Zapamatování učiva

  • Vybavování učiva

  • Rekonstruování učiva, pokud přibývají nové poznatky

  • Vytvoření „mentálních modelů“ světa

  • Učební strategie – žáci dostanou užitečný nástroj, jak si v budoucnu poradit se situací, kdy se setkají s novým a složitým tématem, kterému se mají naučit

Témata, do kterých materiál patří