Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
NOVĚJŠÍ PŘÍSTUPY KE STRUKTUROVÁNÍ UČIVA
- jsou zaměřena na zlepšení učebních strategií (žákovu činnost při výběru učiva, zapamatování, uchování v paměti a vybavování učiva)
Sémantická paměť
Sémantická paměť – je nezbytná pro užívání jazyka
- slouží k uchování a využívání znalostí o slovech a pojmech, jejich vlastnostech a vztazích.
Zpracování informací v sémantické paměti:
hloubkové zpracování
zpracování typu „shora dolů/ odspoda nahoru“
zpracování reorganizováním
Nelineární reprezentace učiva
- jsou založeny na myšlence uspořádat a co nejlépe a nejpřehledněji klíčové pojmy a vztahy, „vizualizovat“ je a vytvořit si náčrtem, schématem snadno dostupnou abstraktní „vnější paměť“
1. Vytváření sítí
- teoretické východisko: sémantická paměť
- identifikovat klíčové pojmy v textu
- identifikovat nejdůležitější vztahy
- snaha o co nejlepší rozložení a propojení pojmů
2. Strukturování klíčových pojmů
- východisko: teorie čtení textu s porozuměním
Čtení textu třikrát:
První čtení: orientační seznámení s textem. Žák pročítá názvy kapitol, názvy oddílů, dívá se na souhrn, prohlíží si tabulky, obrázky, grafy, apod. – vytvoří si schéma – „hierarchickou kostru“ – zapíše si nejdůležitější pojmy.
Druhé čtení: podrobné čtení, snaží se porozumět textu, začíná se věnovat charakteristikám klíčových pojmů, vyhledává důležitější vztahy, ale zatím nezabíhá do příliš velkých detailů – původní pojmová kostra se začíná „obalovat“ dalšími charakteristikami.
Třetí čtení: rychlé procházení textem, žák vyhledává drobnější detaily, které připojuje, „navěšuje“ na obohacenou kostru - schéma dokončeno.
3. Vytváření schémat
- je podobné vytváření sítí – úsečky znázorňující vztahy jsou však označovány konvenčními symboly (grafickými), ne písmeny
4. Vytváření map
- východisko: teorie učení textu s porozuměním (teorie propozic) a teorie zpracování informací „shora dolů/odspoda nahoru“
- předpokládá se, že každý text se skládá z hierarchicky uspořádaných propozic
- propozice = „textová jednotka“-znalostní jednotka, která se skládá ze 2 pojmů a vztahu mezi nimi
- při mapování je možné každý nalezený vztah vyjádřit určitým, obecně srozumitelným symbolem
Pojmové mapování:
(ozn. pro skupinu různých přístupů ke strukturování učiva)
Výhody pro žáky: - oproti tradičnímu výkladu učitele či učebnice, tradičním poznámkám z výuky
Vizualizace – tedy grafické vyjádření vztahů mezi pojmy usnadňuje žákům:
Pochopení učiva
Překódování do podoby, které se lépe pamatuje
Zapamatování učiva
Vybavování učiva
Rekonstruování učiva, pokud přibývají nové poznatky
Vytvoření „mentálních modelů“ světa
Učební strategie – žáci dostanou užitečný nástroj, jak si v budoucnu poradit se situací, kdy se setkají s novým a složitým tématem, kterému se mají naučit