Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Učení se řešením problémů

- je nejsložitějším druhem učení

- způsob učení, který využívá problémových situací, tj. takových situací, které nelze zvládnout jen na základě jichž naučených strategií, ale kdy je potřeba hledat řešení nová a překonávat různé překážky, abychom dosáhli cíle, který je vytyčen (je znám cíl, ale ne způsob jeho dosažení)

- jedná se o odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, resp. zjištění určitého principu nebo pravidla podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány (např. tvorba slov z náhodně uspořádaných písmen)

Požadavky – učení musí být:

  • zajímavé

  • přiměřeně obtížné (aby je jedinec dokázal s dosavadními znalostmi vyřešit)

  • jedinec musí mít k dispozici něco, co řídí, usměrňuje, usnadňuje hledání správného řešení (pomocné informace, zpětná vazba o kvalitě postupu, rada učitele, vzájemná pomoc spolužáků apod.)

Učení řešením problémů může mít různé podoby: např. řízené objevování, problémové vyučování, integrace problémového a programového vyučování.

Senzomotorické učení a dovednosti

druh učení, kterým získáváme předpoklad k vykonávání činnosti náročné na vnímání, pohyb a jejich vzájemné spojení

př: fyzická práce, sport, hudebka-klavír

probíhá tehdy , když se dítě učí chodit manipulovat s předměty, psaní, kreslení rýsování

Základní ukazatel toho, že si člověk osvojil určitou senzomotorickou dovednost:

  1. kvalita průběhu činnosti a jejích výsledků: správné plnění úkolu, dosahování cíle, zmenšení počtu chyb, zejména odstranění hrubých chyb

  2. rychlost, zvýšení výkonu

  3. snížení únavy

  4. dobrá metoda vykonávání činnosti, způsob, styl činnosti

Průběh osvojování senzomotorických dovedností:

1,počáteční seznámení žáka s úkolem, s činností se způsobem podmínkami jeho vykonávání

nápodoba, využívá instrukce učitele i své zkušenosti z podobných činností. Sám zkouší vykonávat novou činnost. Tím se s ní seznamuje a hledá způsoby, jak ji zvládnout.

Využíváme - názornou ukázku, slovní vysvětlení, instruktáž, písemný návod, příručka.

2. Cvičení

Žák opakovaně vykonává činnost, které se učí. Důležité jsou motivace, metoda učení, která zahrnuje soustavnost v opakování.

Zpočátku nacvičujeme v pomalejším tempu se snahou o dosažení kvalitních výsledků, o prevenci chyb, o jejich rozbor a překonání, pokud se vyskytly. Pak lze teprve rychlost zvyšovat.

3. Kontrola a sebekontrola (zpětná vazba)

další opakování, zdokonalování až do automatizace (tj. přechod ke kvalitnímu a rychlému vykonávání činnosti bez detailní vědomé kontroly). Vědomá kontrola a regulace se soustředí jen na vybrané obtížné momenty.

Důležité pro odstranění chyb.

Při osvojování senzomotorických dovedností záleží také na:

Témata, do kterých materiál patří