Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Učení se řešením problémů
- je nejsložitějším druhem učení
- způsob učení, který využívá problémových situací, tj. takových situací, které nelze zvládnout jen na základě jichž naučených strategií, ale kdy je potřeba hledat řešení nová a překonávat různé překážky, abychom dosáhli cíle, který je vytyčen (je znám cíl, ale ne způsob jeho dosažení)
- jedná se o odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, resp. zjištění určitého principu nebo pravidla podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány (např. tvorba slov z náhodně uspořádaných písmen)
Požadavky – učení musí být:
zajímavé
přiměřeně obtížné (aby je jedinec dokázal s dosavadními znalostmi vyřešit)
jedinec musí mít k dispozici něco, co řídí, usměrňuje, usnadňuje hledání správného řešení (pomocné informace, zpětná vazba o kvalitě postupu, rada učitele, vzájemná pomoc spolužáků apod.)
Učení řešením problémů může mít různé podoby: např. řízené objevování, problémové vyučování, integrace problémového a programového vyučování.
Senzomotorické učení a dovednosti
druh učení, kterým získáváme předpoklad k vykonávání činnosti náročné na vnímání, pohyb a jejich vzájemné spojení
př: fyzická práce, sport, hudebka-klavír
probíhá tehdy , když se dítě učí chodit manipulovat s předměty, psaní, kreslení rýsování
Základní ukazatel toho, že si člověk osvojil určitou senzomotorickou dovednost:
kvalita průběhu činnosti a jejích výsledků: správné plnění úkolu, dosahování cíle, zmenšení počtu chyb, zejména odstranění hrubých chyb
rychlost, zvýšení výkonu
snížení únavy
dobrá metoda vykonávání činnosti, způsob, styl činnosti
Průběh osvojování senzomotorických dovedností:
1,počáteční seznámení žáka s úkolem, s činností se způsobem podmínkami jeho vykonávání
nápodoba, využívá instrukce učitele i své zkušenosti z podobných činností. Sám zkouší vykonávat novou činnost. Tím se s ní seznamuje a hledá způsoby, jak ji zvládnout.
Využíváme - názornou ukázku, slovní vysvětlení, instruktáž, písemný návod, příručka.
2. Cvičení
Žák opakovaně vykonává činnost, které se učí. Důležité jsou motivace, metoda učení, která zahrnuje soustavnost v opakování.
Zpočátku nacvičujeme v pomalejším tempu se snahou o dosažení kvalitních výsledků, o prevenci chyb, o jejich rozbor a překonání, pokud se vyskytly. Pak lze teprve rychlost zvyšovat.
3. Kontrola a sebekontrola (zpětná vazba)
další opakování, zdokonalování až do automatizace (tj. přechod ke kvalitnímu a rychlému vykonávání činnosti bez detailní vědomé kontroly). Vědomá kontrola a regulace se soustředí jen na vybrané obtížné momenty.
Důležité pro odstranění chyb.
Při osvojování senzomotorických dovedností záleží také na: