Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V sociometrickém testu – např. otázky typu: „Koho máš ve třídě nejraději?“, „S kým bys chtěl sedět v lavici?“
Projektivní technika – nedokončené věty: např. Rád bych, kdyby v naší škole……..Pozitivně hodnotím…….Vůbec se mi nelíbí……Je obtížné…….Rád bych změnil….
Menší skupinu lze znázornit sociogramem.
Psychologická anamnéza
Skládá se ze tří částí:
1. osobní data dítěte – jméno, datum a místo narození, jména rodičů, jejich zaměstnání, bydliště
2. rodinná anamnéza – sourozenci, rodiče (u matky počet dětí, porod, nemoci), výchovné podmínky – citové podmínky, pracovní výchova, jedináček, očekávané dítě, prarodiče (zdravotní stav jako u rodičů), příbuzní – řeč, defekty, vady, mravní defekty
3. vlastní anamnéza – průběh těhotenství, úrazy, nemoci, infekce, alkohol, kouření, donošení dítěte, průběh porodu, stav dítěte po narození, dosavadní somatický a psychický vývoj – míra, váha, řeč, úrazy, spánek, čistota, výchovné prostředí, zapojení do kolektivu, výchovné vlivy – autorita rodičů, výchova liberální, krutá, trestání, podplácení, kontrola dítěte.
Pedagogicko – psychologická charakteristika žáka
Důležité údaje o jednotlivých žácích zaznamenáváme:
1. Úvodní údaje: jméno a příjmení žáka, pohlaví a věk, národnost, bydliště, škola a ročník.
Psychologický rozbor: odpovídají žákovy projevy typickým charakteristikám jeho pohlaví a věku, nebo se od nich liší? Jde o vývoj běžný, zpomalený, či urychlený, atypický? Národnost a bydliště mohou upozorňovat na specifické zvláštnosti prostředí, některých etnických skupin aj.
2. Zdravotní stav a jeho změny; vzhledové nápadnosti, smyslové vady (zrak, sluch aj.), řečové nápadnosti; jak se s potížemi vyrovnává žák a jeho rodina.
Zdravotní stav a somatické zvláštnosti sledujeme v souvislosti s reakcí rodiny, vrstevníků, prostředí na odlišnosti dítěte, s vývojem jeho sebehodnocení, technik vyrovnávání se s náročnými situacemi
3. Školní prospěch a chování, celkově a v jednotlivých předmětech; změny v průběhu školní docházky.
Pokusíme se ujasnit žákovy přednosti a nedostatky ve škole, jejich možné podmínky a eventuální náměty k nápravě.
4. Rodina: úplná – neúplná – doplněná (nevlastní) – náhradní; rodiče, jejich vzdělání a zaměstnání, chování k dítěti, přístup k jeho vzdělání a ke škole; sourozenci, jejich pořadí a vztahy mezi nimi; širší rodina; způsob života rodiny, volný čas a zájmy; celkově je rodina pro dítě podnětná – nepodnětná; v čem jsou problémy.
Využijeme psychologických poznatků o rodině a stylech rodinné výchovy.
5. Volný čas a vztahy k vrstevníkům: zda žák má trvalejší zájmovou činnost a jakou; vztahy ke spolužákům, jiným dětem či mladistvým: spolupráce a dobré zařazení nebo konflikty či izolace; členství v sportovních oddílech, skupinách, organizacích mládeže.